Khamis, September 22, 2016

Laporan yang disiarkan melalui lidah rasmi PAS ini jelas menunjukkan yang parti itu sudah muak dengan Politik Longkang yang cuba disemai oleh puak DAPigs. Terutamanya di Selangor.

Sambil melabelkan DAPigs sebagai sebuah parti yang Gelojoh, PAS juga turut mendakwa parti KUALI yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu hanya setakat pandai mengikut telunjuk DAPigs sahaja.

Kata PAS, DAPigs Selangor yang mengumumkan keputusan mesyuarat tergempar mereka untuk mendesak Pilihan Raya Negeri Selangor supaya diadakan merupakan satu tindakan yang gelojoh.

"Sebelum daripada ini, Lim Kit Siang sudah menyatakan pendirian yang serupa namun ia telah disanggah oleh Menteri Besar Selangor, Azmin Ali yang juga Timbalan Presiden PKR.
"Semalam, PAN pula menyalahkan PAS sekiranya Pilihan Raya Negeri Selangor diadakan segera kerana PAS dikatakan menjadi penghalang kemenangan mereka," lapor lidah rasmi PAS, Harakah Daily.
PAN ini dah tiada skrip lain ke selain daripada menyalahkan PAS? DAPigs yang cadang, PKR yang bantah, PAS juga yang dipersalah. PAN pulak buat apa? Hanya mengikut telunjuk DAPigs?


Malah menurut PAS, isu persempadanan semula itu belum tentu akan memberi kelebihan kepada Barisan Nasional dan Pilihan Raya Negeri tidak menjamin kemenangan kepada Pakatan.

"Tidak dinafikan, persempadanan semula kawasan oleh SPR seperti kebiasaan dahulunya akan menguntungkan UMNO-BN, tetapi adakah dengan mengadakan pilihan raya mengejut dapat memberi jaminan kemenangan yang serupa?
"Mungkin, DAP terlupa kata pepatah Melayu ada menyebut, "yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran,"
Bahkan PAS mendakwa, jika silap gaya, Rejim Pakatan Selangor yang dipimpin oleh PKR, DAPigs dan PAS kemungkinan akan tumbang lebih awal daripada Kerajaan Negeri lain pimpinan BN.



Lagipun, untuk mentadbir negeri mestilah menang dengan jumlah kerusi majoriti kerana setakat ini Formula 1 Adun Kuasa 10 itu masih belum lagi digunapakai dalam sistem demokrasi di dunia ini melainkan PAN di Kelantan!!!
Categories: , , ,

7 ulasan:

  1. Dap dan Pan sama2 meroyan...Putrajaya semakin jauh.

    BalasPadam
  2. Jangan kutuk PAN okey. Depa tu anak murid Tuan Guru Banglo terlajak diskaun yg bersemayam di Penang

    Kan Khalid Samad kata PAN tak akan melutut didepan PAS atau sesiapa jua. Kerana apa PAN kata macam tu. Kerana mereka berlutut depan DAP sahaja.

    Kadang2 pelik sangat dengan PAN ni. Bangladesh pun dah muak dan jelak jadi Pump Attendant, PAN pula berlumba2 jadi khadam.

    Siap berebut2 jawatan Mandur Khadam pula tu. Orang cakap Mat Sabu makan hati sebab Husam akan dipilih ganti beliau sebagai Mandur Khadam dalam PAN. Hello Abang Mat, takkan makan hati kut. Relax la Brader, Bangladesh pun tak makan hati jika tak jadi Pump attendant tau

    BalasPadam
  3. RUU pindaan Akta 355 : Sebelum ni hudud, lepas tu bukan hudud, lepas tu hudud balik?
     Pimpinan tertinggi PAS gagal menyakinkan Persekutuan Persatuan Hokkien untuk menyokong  RUU pindaan Akta 355 yang dikemukakan Hadi di Dewan Rakyat pada Mei lalu.
     Presiden persatuan itu, Datuk Khoo Chai Kaa dilaporkan tidak berpuas hati dengan penerangan yang diberikan dan akan meneruskan bantahan terhadap usaha PAS itu.
      Berikut merupakan pandangan kenapa penerangan Hj Hadi itu gagal.... dan beberapa saranan yang perlu diambil perhatian.
     Aku dah dengar ceramah MP Marang yang diviralkan dalam FB yang durasinya dalam 20 minit tu, sewaktu kunjungan rombongan Pan-Malaysian Islamic Party bertemu Persatuan Hokkien. Katanya untuk menjelaskan isu RUU pindaan Akta 355. Dan aku juga mendengar komen presiden Persatuan Hokkien ini pasca sesi ceramah tu yang mengatakan "I don't understand, that's for sure already".
     Maknanya, ada satu jurang komunikasi yang amat besar antara apa yang dicakapkan dengan apa jangkaan sebenar audiens. Audiens nak dengar benda lain tapi dia cerita benda lain.
     Setahu aku, presiden Persatuan Hokkien ada sebutkan kekeliruan orang Cina mengenai RUU ni. Dua kali dia sebut, sekali dia sebut ketika bagi ucapan dalam majlis, di hadapan MP Marang tentunya, sekali lagi dia sebut masa menjawab pertanyaan wartawan di luar.
     Berdasarkan dua kali penegasan ni, sebenarnya concern orang Cina ni dua benda je:
     1. "Cek kosong" bidang kuasa jenayah mahkamah Syariah yang boleh menjatuhkan "apa saja hukuman kecuali hukuman mati". Maka dia cadangkan MP Marang supaya meletakkan limit tertentu kepada hukuman tersebut & bukan sekadar "apa saja hukuman kecuali hukuman mati". Dan isu cek kosong ni jugak benda yang sama yang dipertikaikan oleh pengkritik-pengkritik RUU 355.
     2. Konflik kes-kes yang melibatkan multi-religion yang tidak jelas sama ada akan ke mahkamah Syariah atau ke mahkamah sivil.
     Sebelum aku ulas 2 isu yang menjadikan concern persatuan Hokkien ni, aku bandingkan dulu apa isi kandungan ceramah MP Marang.
     Dari sudut content ceramah tu aku rasa orang-orang Cina ni bukan nak tau pun sejarah zaman merdeka dulu bila British bawak masuk Cina & India, Lord Reid buat perlembagaan tu semua, itu semua bukan concern mereka (tapi 1/4 durasi ceramah dihabiskan dengan cerita benda-benda sejarah). Dan content seterusnya meleret-leret dengan cerita "Islam benarkan sesama bukan Islam jual babi & jual arak", this is so 80's.

     Ada disebut juga kita tak boleh nak laksana hudud untuk potong tangan & sebagainya kerana kekangan Perkara 76A Perlembagaan Persekutuan (tobat lahum aku rasa kalau orang Islam dengar part ni pun tak faham, apatah lagi bukan Islam) dan untuk pinda perlembagaan kita perlu majoriti 2/3 yang buat masa ni kita tak ada (entah orang boleh faham ke tak, tak taulah). Sebab tu sekarang kita mengangkat taraf Mahkamah Syariah yang berkaitan dengan Akta 355. 355 ini adalah "peruntukan perlembagaan" yang "berkait dengan mahkamah" yang "bukan hudud, bukan qisas.."

     (Pada waktu ini sudah sampai ke 2/3 bahagian ceramah, tapi punca kekeliruan Persatuan Hokkien masih belum terjawab).

     Kekhilafan yang terbesar di sini bagi aku ialah mengulang-ulang terma "hudud, qisas, ta'zir, hudud, qisas, ta'zir" yang bersulamkan ayat-ayat al-Quran - aku tak rasa audiens Cina boleh appreciate benda ni, walaupun dijelaskan sikit sebanyak nature hudud tu apa, qisas tu apa, ta'zir tu apa. Kemudian tiba-tiba disebut pulak RUU pindaan Akta 355 ini tak ada kena-mengena dengan hudud atau qisas. Bayangkan, hudud qisas pun aku tak faham apa bendanya tiba-tiba nak kata benda yang aku tak faham ni tak ada kena-mengena dengan RUU pindaan Akta 355 yang sedari awal pun aku memang tak faham, berapa kali tak faham tu?
     Penjelasan lanjut mengenai "hak pengampunan qisas tidak terletak pada Lembaga Pengampunan tetapi kepada keluarga mangsa" tu aku rasa langsung tidak membantu & terkeluar daripada konteks.

    BalasPadam
  4. Dan sebenarnya dalam menjelaskan rasional pindaan Akta 355 tu MP Marang telah bercanggah dengan kenyataan awal bahawa "Akta 355 ni bukan hudud, bukan qisas", tapi RUU pindaan Akta 355 yang dia bawak ialah untuk membolehkan hukuman sebat yang selaras dengan kehendak hudud & ta'zir. Mula-mula Akta 355 bukan hudud, lepas tu nak pinda supaya selaras dengan hudud? Maknanya hududlah kan? Kenapa selama ni dikatakan bahawa RUU ni tak ada kena-mengena dengan hudud? Sebelum ni hudud, lepas tu bukan hudud, lepas tu hudud balik? (Yang ni sampai sekarang tak ada jawapan rasmi)
    Baik, kembali kepada 2 isu persatuan Hokkien.
     Pertama, kenapa cek kosong? Sedangkan dalam ceramah itu sendiri MP Marang sebut sebatan zina nak dinaikkan kepada 100 sebatan, minum arak 40 sebatan. Jadi kenapa RUU tak sebut sebatan sehingga maksimum 100 kali? Amalan cek kosong ini berbahaya kerana kalau diikat dengan hukum ta'zir (yang jugak berdasarkan hukum Syariah), maknanya apa saja kesalahan Syariah boleh dijatuhkan hukuman sebat sehingga 1000, 2000, 8 juta rotan pun tak mengapa. Ini tidak proportionate & mengundang tanda-tanya. Secara teknikalnya kalau nak buat jenayah main judi hukumannya potong jari kelingking pun boleh la kan? Sebab tu persatuan Hokkien cadangkan, letaklah parameter. (Kalau aku, aku malu kalau non-Muslim cadang gini, nampak sangat kita ni 'selekeh' mendraf usul. Tu pun ada Melayu pandir dok backing "Draf usul tu bukannya datang dari Jabatan Peguam Negara, kita tak boleh expect kualiti dia sama macam draf Jabatan Peguam Negara". Dah satu lagi kerja pandir, maknanya masa draf usul dulu memang tak melalui Peguam Negaralah kan? Lagi mengarut kalau macam tu, sedangkan Peguam Negara adalah penasihat undang-undang kerajaan. Ko pulak tukang buat kerja AG) Bagi aku, kena ada parameter lebih jelas. Misalnya 10 tahun penjara, denda RM100,000 & sebat 100 rotan. Masih lagi rendah berbanding mahkamah Sesyen tapi sekurang-kurangnya ada peningkatan. Dan non-Muslim pun tak gaduh-gaduh, ooo setakat penjara 10 tahun.
     Tapi bila tanya kenapa bagi cek kosong, soalan ni tak ada siapa pun tahu apa jawapannya, kecuali MP Marang. 
    Kedua, konflik kes-kes melibatkan Muslim vs non-Muslim, mahkamah sivil vs mahkamah Syariah. Sejujurnya, aku tak tahu apa concern sebenar persatuan Hokkien, sebab macam yang kita semua tau, pindaan Akta 355 ni tak melibatkan non-Muslim. Tapi mesti ada benda yang menyebabkan mereka rasa konflik undang-undang itu merupakan satu realiti, bukan persepsi.
     Malang sekali, dua soalan pokok ni tak terjawab.
     Masalah dengan Pan-Malaysian Islamic Party ni, mereka datang berdialog bukan untuk tanya non-Muslim apa yang korang tak faham, tapi korang yang kena dengar apa yang aku nak cakap. Lepas tu dok koya "kita berani", "kita tak takut". Bila non-Muslim kata kami tak faham langsung apa kamu cakap, dia komplen pulak "Kenapa tak tanya?" Laaa, kata murabbi, kata da'ie. Kamu datang tempat orang, kamu cadangkanlah format.
     Kami nak isu ni selesai atau setidak-tidaknya merungkai salah faham yang ada, kami cadangkan formatnya dalam bentuk Q&A, sebab kita tak naklah lepas habis pertemuan ada pulak komplen tak faham, tak puas hati & sebagainya. Takkan baru first time buat briefing ye tak? Kata dah 20 tahun buat kerja. Ini tidak, dok kata persatuan Hokkien ni ada agenda la, sengaja tak nak bukak Q&A la. Laaa, kamu pun tak tanya mad'u faham ke tak, lepas tu kamu marah pulak mad'u kenapa tak tanya. 
    Tapi of course lah para penyanjung akan tetap menyanjung "Allahu hebatnya tuan guru presiden", "Allah Allah beraninya tuan guru", siap agah lagi Presiden kami telah menggunakan bahasa yang paling mudah untuk difahami. Yelah, kamu orang Islam yang mendengar berpuluh atau mungkin beratus kali memanglah faham, benda tu kamu dah dengar berpuluh tahun dah tentang keindahan syariat Islam. Lepas tu ko expect baru jumpa sekali non-Muslim, diorang dah terus faham la? Umno yang konon ko dakwah 60 tahun pun ramai lagi yang tak faham-faham,

    BalasPadam
  5. Ali Tinju tak mengaku ugut Pengerusi Bersih, tapi kantoi busuk




    LELAKI yang meraih populariti seluruh negara dengan aksi 'tarian punggung' si Ali Tinju atau nama sebenarnya Mohd Ali Baharom sebelum ini dilaporkan telah membuat ugutan jenayah ke atas Pengerusi Bersih, Maria Chin.

    Dia dilaporkan berkata mahu menyerang hendap Maria Chin dan tak kisah walaupun kena penjara 10 tahun. Malah dengan bongkak Ali Tinju menyebut bahawa dia sebagai bekas tentera jangan dicabar, walau 10 atau 20 'bodyguard' Maria pasang, semua akan tumbang.

    Tapi selepas itu dalam satu temubual dengan wartawan The Sun, Ali Tinju tidak mengakui kata-kata yang telah dilontarkannya. Konon dakwanya wartawan sebelum itu telah memutar belit kata-katanya supaya memberi gambaran bahawa dia seorang penjenayah dan ganas.

    Lebih melucukan, dia siap kata media sebelum ini tidak mempunyai sebarang rakaman ataupun video atau dalam kata lainnya, tiada bukti dia ada melakukan ugutan itu — The Sun



    Tapi ternyata Ali Tinju silap besar, dia kena tahu, setiap kali melakukan temubual, walaupun melalui telefon wartawan akan rakam perbualan tersebut sebagai rujukan ketika laporan berita dibuat.

    Penafian Ali Tinju itu jelas sekali 'makan diri' apabila rakaman temubualnya dengan wartawan ketika dia melakukan ugutan itu disebarkan ke internet.

    Bagaikan orang yang tak mengaku berak di tepi jalan, akhirnya busuk jatuh tersembam atas tahi sendiri. Berikut rakaman temubual Ali Tinju bersama wartawan yang dimaksudkan.


    Read more: http://www.milosuam.net/2016/09/ali-tinju-tak-mengaku-ugut-pengerusi.html#ixzz4KyIrs8iy

    BalasPadam
  6. Surat PMO Pertemuan Tun Mahathir - Agong ..... Tun Kena Beri Penjelasan !
    Terkejut tadi bila saya terima msg dari rakan2 berita dari astroawani yang memaparkan surat dari PMO ini -



     

    Mengejutkan .....Tun Mahathir kena beri penjelasan dengan segera !

    Kenapa Tun Mahathir tubuhkan sebuah parti baru bernama Parti Pribumi Perkasa Malaysia secara senyap2 ? ? ?

    Bila masanya Tun Mahathir tubuhkan parti baru itu ? Adakah sebelum atau selepas penubuhan Parti Pribumi Bersatu Malaysia ? Apakah ada kaitan dengan Perkasa ? Atau Tun buka parti baru khas untuk Perkasa ?

    PBBM tu pulak parti mana ?  Okaylah, yang ini mungkin typo tapi tak mungkin perkataan Perkasa juga typo ? Jauh tu Perkasa dengan Bersatu !

    Datangnya pula dari Pejabat Perdana Menteri .... MUSTAHIL PMO boleh keluarkan surat yang penuh dengan kesalahan fakta... BANGANG ke apa PMO ?



    PS - Baru sat saya cek dengan Astro, rupanya laman yang ada surat itu dah dipadamkan. Hehehehe .... ni macai bangang mana punya kerja ni boleh buat kesilapan2 bodoh macam tu ? Boleh main ubah2 pulak ....

    Buat orang terkejut jer ingatkan Tun Mahathir buat satu lagi parti baru ! 

    BalasPadam
  7. Anonymous22 September 2016 at 05:14
    Jumpa obama, jumpa agong..nampak sgt hidup tak tenang. Takut kena ambil tindakan. Kalau tak pun, takut persepsi buruk. Orang macam ni nak perintah malaysia lagi 1 penggal? Lagi dia cuba tutup lubang, lagi busuk jadinya. Esok bila dah tak pegang kuasa, semua tembelang pecah. Nasib kau la najib..
    Reply
    Replies

    Anonymous22 September 2016 at 08:09
    Najib ni kerja dia signed saja. Mana dia pernah baca.
    PM remote control Malaysia yg pertama mungkin juga di dunia

    Dynamic Hijrah22 September 2016 at 10:29
    Betul...nasib rakyat Malaysia ada PM hanya sign saja tanpa baca. Pengerusi 1MDB tp tk tahu menahu apa yg berlaku. Tak kenal Jho Low tp bergambar dgn Jho Low. Tak kenal Saiful Bukhari, Saiful dtg nk bcg biasisiwa, Saiful dtg nk mengadu kena liwat

    Anonymous22 September 2016 at 11:05
    Takut lah tu. Pencuri sentiasa hidup dalam kegelisahan. Macam ayam betina nak bertelur
    Reply

    rahman jpc22 September 2016 at 05:47
    semua nya sudah bercelaru sekarang.

    saya yakin bahawa kenyataan media yg asal d sediakan dgn secara gopoh tanpa semakan secara teliti.

    saya juga berasa janggal kena apa pejabat penyimpan mohor raja2/istana negara tidak mengluarkan sebarang kenyataan.
    mungkin dari seg protocol PMO tlh membuat kesilapan.

    utk menjernihkan keadaan elok kira nya tun m n pihak istana Negara mengluarkan kenyataan ringkas.
    Reply

    Permadu22 September 2016 at 06:28
    Yg menghairankan Raja Petra boleh kata Tun M telah dimalukan oleh YDP Agong. Dan nampak sangat juga yg beliau seorang penulis upahan yg sejak beberapa tahun ini sudah bertukar tuan.

    Nampak sangat RPK mereka-reka cerita. Bagaimana dia boleh dengar perbualan 4 mata antara Agong dan Tun M.
    Reply
    Replies

    Anonymous22 September 2016 at 06:52
    Rpk muka tk dak nur....naik menyampah aku tengok. Berita drp orang fasik jangan percaya sama sekali

    Anonymous22 September 2016 at 07:08
    ...tukar2 tuan ni toyol shj. siapa yg beri makan (darah) banyak, tu lah tuan dia...jadi Raja Petra ibarat toyol..

    Anonymous22 September 2016 at 11:58
    Najib pun muka tak dak nur...macam nak pui aja
    kalau dia ada kat depan mata. Dah terbukti
    berkali-kali dia berbohong dalam isu
    berbagai-bagai...geng fasik jugak.

    Selagi kita tak dengar dari sumber Istana
    kita tak boleh percaya bulat-bulat.

    Ada kemungkinan suara Istana di-"hijacked".
    Orang yang nak tenggelam akan buat apa
    saja...tong berisi najis pun dia akan capai
    juga.

    Anonymous22 September 2016 at 14:19
    Kahkahkah...sejak dari mula aku tak pernah langsung raja petra ni. Muka & gerak tubuh PENIPU @ TEMBERANG tu jelas sgt. Sape2 yg percaya pada RPK = BANGANG LUAR BIASA!
    Reply

    NordinabilaH22 September 2016 at 06:53
    Pemimpin yg tidak bermaruah dan bermoral akan melakukan apa saja utk menegakan benang basah pd rakyat yg penting YBhg Tun telah pun menyampaikanluwahan hasrat hati rakyat terhadap pemimpin yg zalim kpd Tuanku itu yg penting apa pun pru14 masa bn umno dikuburkan bersama pemimpinnya aaaammmiiiinnn
    Reply

    Anonymous22 September 2016 at 07:04
    Sedangkan duit RM42million SCRI dan duit curi dari 1MDB RM2.6billion yg diberi JLow masuk akaun dia, dia bolih kelentong satu Msia & satu dunia, ni pulak berkenaan isu yg remeh ni.

    Mesti Mhdir beritahu Agong perkara diatas selain menyerahkan memo deklarasi tu. Perkara diatas lebih penting. Tak kan Agong masih hendak kekal PMnya yg kaki rasuah dan pencuri. Mesti Mhdir tegas kan ni.

    Jumpa utk serah deklarasi semata2, buat apa. Yg lebih penting Aong diberitahu Najib seorang pencuri yg mencuri duit 1MDB US$3.5-5bilion dgn JLow dan US$1.05bilion masuk akaun dia.
    Reply

    Anonymous22 September 2016 at 07:14
    Kerja sesaorang untuk cari makan tak susah hanya tulis apa saja bagi menegakan benang basah,apabila ia nya diambil tindakan makamah dalam sisiatan akan berhenti saparoh jalan kerana tiada bukti.Inilah cara yang dilakukan olih orang-orang yang cari makan.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping