Selasa, Januari 10, 2017

Bekas Pengerusi Bershit Sabah 2.0, Jannie Lasimbang dilaporkan telah menyertai DAPigs di Sabah sewaktu majlis rumah terbuka sempena hari Krimas di Kepayan yang diadakan baru - baru ini.

Menurut Roketkini, laman web versi bahasa Melayu DAPigs, Jannie menyerahkan borang keahlian itu kepada Pengerusi DAPigs Sabah Stephen Wong, yang juga merupakan ahli Parlimen Sandakan.

Namun, langkah Jannie itu datang di tengah - tengah spekulasi yang sedang hangat diperkatakan pada ketika ini bahawa DAPigs akan bertanding di kerusi Parlimen Penampang dalam PRU ke 14 yang akan datang.

Kawasan itu pada ketika ini dipegang oleh Darell Leiking, yang sebelum ini merupakan Naib Presiden PKR, dan kini bersama Parti Warisan Sabah (Warisan) sebagai Timbalan Presiden parti itu.

Dalam ucapan ringkas, Jannie berkata keputusan dia menyertai DAPiga adalah berdasarkan kepada komitmen yang ditonjolkan oleh parti itu terhadap perjuangan kaum wanita yang ada di negara ini.

Kenyataan itu merujuk kepada usaha parti tersebut yang meminda perlembagaannya untuk memastikan wanita memegang 30% daripada jawatan kepimpinan dalam parti di semua peringkat.
“DAP adalah parti yang mempunyai kredibiliti,” katanya. “Ia boleh dipercayai.”
Jannie, bekas pesuruhjaya Suhakam berkata wanita perlu diberi tempat yang wajar dalam proses membuat keputusan supaya wujud lebih keadilan dalam perjuangan mengangkat taraf wanita.
“Ini adalah satu-satunya cara mereka mendapat keadilan dalam masyarakat. Usaha meletakkan maruah wanita dalam masyarakat adalah penting,“ katanya.
Jika sebelum ini, parti pembangkang tempatan memberi amaran secara terbuka kepada PKR dan DAPigs agar tidak bertanding di Sabah bagi mengelakkan wujudnya konflik dikalangan mereka.

Malah, sejak Warisan ditubuhkan, kebanyakkan ahli serta pemimpin PKR dan DAPigs di Negeri Sabah telah bertindak meninggalkan parti tersebut kerana menganggap kedua - dua parti itu tidak mampu memperjuangkan nasib rakyat tempatan!!!
Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping