Ahad, Mac 19, 2017

PAS tidak akan mengadakan kerjasama rasmi dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) selepas parti baru itu bakal menyertai Pakatan Harapan (PH). 

"Secara rasmi kita tak ada kerjasama, kalau begitu rasminya Bersatu (PPBM menyertai) Pakatan Harapan," kata Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mengulas mengenai pendirian partinya.

Dalam sidang media Selasa lalu, PPBM secara rasmi mengumumkan bersetuju menyertai PH dengan mencadangkan pengubahsuaian nama pakatan itu.

Pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata selain nama gabungan yang baru, PPBM juga bersetuju dengan prinsip bahawa satu logo dan manifesto baharu perlu diwujudkan bagi menentang BN pada pilihan raya umum.

Sebelum ini Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah menyatakan PAS menganggap partinya tidak ada lagi hubungan dengan PPBM jika parti berkenaan menyertai PH.

Manakala Setiausaha Agungnya, Datuk Takiyuddin Hassan pula berkata PAS akan meneliti kembali rundingannya bersama PPBM sekiranya parti baru itu sah menyertai PH. 

Ini kerana kata Takiyuddin, PAS sebelum ini 'difahamkan' bahawa PPBM hanya menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) dan masih bukan sebahagian daripada komponen PH.  

Dalam pada itu, Setiausaha Agung Amanah, Mohd Anuar Mohd Tahir memaklumkan, PH sedang dalam peringkat akhir perbincangan untuk memuktamadkan penyertaan penuh PPBM ke dalam gabungan berkenaan. 

Menurut Anuar, mesyuarat bagi memuktamadkan penyertaan parti pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin itu akan diadakan lusa.

Dalam pada itu ketika ditanya sama ada PH masih membuka peluang kepada PAS untuk menyertai gabungan itu, Anuar berkata ia amat dialu-alukan namun bergantung kepada konsensus keempat-empat parti komponen.  
Categories: ,

1 ulasan:

  1. Tarbaik. PAS putuskan hubungan dengan ppbm sebab pbbm adalah taik sama mcm dapiigs.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping