Jumaat, April 07, 2017

Selepas 30 minit ahli-ahli parlimen pembangkang cuba menghalang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membentangkan Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016, akhirnya Ahli Parlimen PAS Marang itu dapat membentangkan RUU 355 di Dewan Rakyat, pada Khamis.

Ini selepas Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia memberi amaran mana-mana ahli parlimen yang cuba mengganggu Hadi akan diarah keluar Dewan.

Terdahulu, Presiden PAS itu bangun untuk memulakan pembentangan tetapi dalam masa Ahli Parlimen DAP Gelang Patah Lim Kit Siang bangun menggunakan Peraturan Mesyuarat mempersoal tindakan Speaker kerana menolak notis yang dihantar pada 17 Februari lalu dengan alasan penolakan tersebut sepatutunya dibuat oleh Setiausaha Dewan Rakyat, bukannya Speaker.

Selepas Pandikar menjawab persoalan Kit Siang, ahli parlimen pembangkang lain turut bangun dengan peraturan sama berkeras mahu menghalang Hadi daripada membentangkan RUU 355 meskipun dihalang Pandikar Amin.

Antaranya, Ahli Parlimen DAP Puchong, Gobind Singh Deo, Ahli Parlimen PKR Gopeng, Lee Boon Chye, Ahli Parlimen PKR Gooi Hsiao Leung, Ahli Parlimen DAP Ipoh Barat, M. Kulasegaran dan Ahli Parlimen DAP Batu Kawan, P.Kasthuriraani.

Sebaliknya, ahli parlimen pembangkang Melayu sama ada dari PKR dan PAN hanya diam membisu dengan membiarkan rakan sekutunya bangun menentang dan terus mengasak Speaker serta ahli parlimen Marang tersebut.

Dalam keadaan Dewan tegang ahli parlimen PAS Kota Bharu Datuk Takiyuddin Hassan turut menyatakan peraturan mesyuarat atau ‘Point Of Order’ dengan membangkitkan dokumen mahkamah pada satu kes yang difailkan dimana hakim Asmadi Mohamad telah memutuskan tiada mana-mana ahli parlimen pun boleh dihalang untuk berbahas mengikut peraturan mesyuarat 49.
Namun, tindakan Takiyuddin itu membuatkan ahli parlimen pembangkang lain berang, dan Gobind terus bangun sekali lagi menyatakan ‘Point Of Order’, namun ditolak Speaker. Pandikar Amin juga bertindak mengetuk tukul beberapa kali bagi mententeramkan Dewan.

Begitu juga Kit Siang yang bangun menyentuh sentimen politik dengan mempersoal sama ada MIC, MCA dan GERAKAN menyokong tindakan kerajaan membenarkan Abdul Hadi membentang RUU 355 itu.

Bagaimanapun, tindakan itu diselar Speaker dengan memberi amaran supaya Kit Siang tidak mengulangi tindakannya yang menyentuh sentimen politik dalam Dewan Rakyat.

Ahli Parlimen Baling Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim mewakili penyokong kerajaan bangun bertindak mempertahankan Speaker dan Hadi.

“Tak payah dilayan mereka-mereka ni, teruskan sahaja,” tempiknya.

Dilihat separuh daripada menteri kabinet turut hadir bagi mendengar pembentangan Abdul Hadi termasuklah Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Sekitar Parlimen juga sesak sejak awal pagi dengan jumlah pengunjung bertambah untuk melihat sendiri RUU 355 yang jadi polemik sejak beberapa tahun lalu dibentang di Dewan Rakyat oleh Hadi.
Categories: , ,

2 ulasan:

  1. kalo YB non muslim tentang RUU355 ni kita dah tau kenapa... habis lingkup bisness depa dan krooni... akan sunyi sepi la rumah urut..pub..pusat sundal dari pelanggan tetap iaitu orang ISLAM..
    tapi yang tak paham ni YB ISLAM sendiri yang tentang .. apahal
    opsssss... ufti tak masyukkkk

    BalasPadam
  2. LKS MEROYAN SEBAB DIA KAFIR,TAPI PEMBANGKANG YANG LAIN TU MEROYAN PASAI APA,PAN(PARTI AHLI NERAKA) PKR(PARTI KENCING RAKYAT)PPBM(PARTI PENGKHIANAT BANGSA MELAYU)DAP TAU SENDIRILAH,MEREKA NI JADI CACING KEPANASAN SEBAB MEREKA INI KAKI BETINA,KAKI JANTAN,KAKI MINUM ARAK KAKI JUDI KAKI RASUAH KAKI AIR KETUM KAKI DADAH TAK PERCAYA CUBA LIHAT LATAR BELAKANG SEMUANYA,SEBAB TU LAH PENYOKONG2 MEREKA PUN SAMA SAJA TAK PERCAYA TANYA ISTERI ATAU PUN SUAMI MASING2.TAK PAYAH NAK BERSELINDUNG.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping