Jumaat, November 17, 2017

Minggu ni ramai yang marah sebab harga minyak naik 6 sen. Macam -macam perkara diperkatakan oleh pelbagai pihak yang tidak berpuas hati sehinggakan pihak pembangkang tak perlu bersuara untuk menghentam Kerajaan.

Kenaikkan harga minyak minggu ini seolah - olah menjadi bahan modal percuma buat Pakatan pembangkang untuk terus menghasut rakyat agar membenci Kerajaan Barisan Nasional.

Tidak dinafikan bahawa kita semua juga turut terkesan dari peningkatan harga minyak itu secara langsung sebab kita pun merupakan penggunanya.

Tapi adakah kita sampai tahap memaki hamun Kerajaan kerana kenaikkan harga minyak itu minggu ini tanpa berfikiran rasional?

Soalnya, sebab apa ramai yang marah bila harga minyak ni naik? Sebab minyak itu merupakan sebahagian dari keperluan hidup rakyat.

Dan sudah pastinya, sebagai Kerajaan yang memerintah, mereka perlu pastikan keperluan rakyat itu dijaga dengan baik dan tidak diendahkan begitu sahaja.

Kita bagi la alasan apa sekali pun, ianya tidak akan menjustifikasikan keadaan semasa. Sebab minggu ni ramai orang yang marah. Dan artikel ini bukan untuk membetulkan keadaan.

Tapi, dari satu sudut, kita dapat lihat bahawa masyarakat kita hari ini lebih suka hidup dengan slogan "Living for the day". Maknanya kita hidup untuk hari ini sahaja. Maka sebab itu ramai yang marah bila harga minyak naik minggu ini.

Sedangkan ramai yang tak terfikir sekiranya minyak turun minggu depan. Adakah pada ketika itu mereka yang memaki hamun minggu ini akan mengucapkan terima kasih kepada pihak Kerajaan?

Adakah kita yang berbakul-bakul maki hamun Kerajaan hari ini akan memohon maaf diatas segala cacian yang telah dilemparkan sekiranya harga minyak itu turun minggu depan?

Jawapannya TIDAK. Sebab alasan kita, "Itu memang kerja Kerajaan. Kerajaan memang wajib kena jaga kebajikan rakyat".

Memang betul kerja Kerajaan menjaga kebajikan rakyat kerana Kerajaan yang bertanggungjawab adalah Kerajaan yang menjaga kebajikan rakyatnya. Tapi tidak pula keadaan itu membenarkan kita untuk memaki hamun sesuka hati.
Categories:

2 ulasan:

  1. Suruh PETRON turunkan harga minyak dulu baru pembanggang boleh berkokok, menyalak dan melolong.

    Kalau PETRON sendiri menikmati hasil kenaikan harga minyak jangan pembanggang atau rakyat malaysia yg tak cukup akal nak hilang akal

    BalasPadam


  2. Harga kereta naik ribu2 tak bising, minyak naik enam sen bising! Kepala bapak ko.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping