Ahad, Mac 27, 2016

...Hasilnya, Politik Sial! Itu je kata mudah yang boleh kita perkatakan mengenai perkembangan terkini Politik di Malaysia pada ketika ini. Ditambah pulak dengan elemen - elemen BADUT.

Jawapnya memang tak ke mana la Politik diorang ni. Hanya sekadar mampu untuk bergantung harap kepada perhimpunan yang jelas tidak mendatangkan sebarang faedah kepada rakyat.

Rakyat, terutamanya ahli-ahli UMNO sebenarnya masih belum pulih daripada kejutan yang ditimbulkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini dalam episod tandatangan dokumen Deklarasi Rakyat yang mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk berundur dari jawatannya dengan segera.

Kejutan itu ditambah lagi dengan surat yang mengejutkan semula ahli UMNO agar cawangan-cawangan parti membuat ketetapan menolak kepimpinan Najib.

Veteran UMNO, malah sebahagian besar ahli-ahli UMNO kini mula melihat tindakan Dr Mahathir itu akhir-akhir ini sudah melampaui batasan dan tidak lagi selari dengan kepimpinan Kerajaan.

Langkah Dr Mahathir bersekongkol dengan barisan pembangkang, terutamanya pemimpin DAP yang sentiasa mengkritik malah mendesaknya sendiri sebagai Presiden UMNO satu ketika dulu masih tidak dapat diterima dan tidak masuk akal dalam kalangan sebahagian besar ahli  yang masih setia dengan perjuangan UMNO.

Sesungguhnya Dr Mahathir selaku seorang yang bijaksana, berpengalaman dan berwawasan amat sedar bahawa pengunduran Najib daripada jawatan bukanlah satu penyelesaian muktamad kepada sebarang dakwaan dan tohmahan yang dilemparkan terhadap kepimpinan Najib sendiri.

Persepsi buruk

Malah, pengunduruan segera Najib dengan tekanan pihak pembangkang bukan sahaja mencetuskan persepsi buruk terhadap kepimpinan negara yang dipersada dunia secara amnya dan dalam kalangan pelabur-pelabur asing secara khususnya yang akan menggugat serta menjejas kestabilan politik sekali gus kepentingan ekonomi negara.

Penganalisis politik melihat tindakan Dr Mahathir dan barisan pembangkang yang mendesak Najib untuk berundur dengan segera lebih bersifat paradoksikal kerana kumpulan ini sering menjerit agar kerajaan menegakkan prinsip hak asasi manusia dan menjunjung prinsip demokrasi dalam negara.

Tetapi, apakah tindakan mereka yang menandatangani dokumen oleh sebilangan kecil pemimpin parti pembangkang dan NGO boleh mendesak Najib untuk melepaskan jawatan dengan segera bertentangan dengan prinsip dan amalan demokrasi yang menjadi asas pembentukan kerajaan di Malaysia?

Langkah Dr Mahathir dilihat hanya akan menguntungkan pihak pembangkang dalam mencapai matlamat mereka untuk menumbangkan UMNO, satu-satunya parti yang ditubuhkan untuk membela kepentingan orang Melayu dan Islam yang selama ini tahan serangan dan tekanan daripada pelbagai pihak sejak ditubuhkan.

Perjuangan UMNO masih belum selasai. Apakah kumpulan yang bersekongkol dengan barisan ‘musuh’ UMNO tidak sedar terhadap agenda pembangkang yang tersurat dan tersirat dalam kerjasama mereka dengan Dr Mahathir, seorang yang dianggap Bapa Kemodenan Malaysia dan pengasuh UMNO selama 22 tahun.

Dalam hal ini, rakyat tidak akan lupa cabaran dan serangan yang tidak putus-putus oleh pembangkang terhadap kerajaan kepimpinan Dr Mahathir.

Krisis BN

Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang dipimpin UMNO pernah dilanda pelbagai krisis, kemelut, kegawatan dan isu  kemerosotan nilai ringgit malahan pelbagai isu yang umumnya dirujuk sebagai ‘skandal’ oleh pembangkang selain mendapat liputan luas serta cemuhan media asing. 

Antara isu yang masih dalam kotak ingatan rakyat Malaysia adalah Kerugian MBF di Hongkong, kerugian Bank Negara dalam urusniaga pertukaran asing, kerugian Perwaja Steel yang melibatkan nilai berbilion-bilion ringgit dana kerajaan.

Malahan krisis politik yang menimbulkan keresahan di kalangan rakyat kerana pindaan beberapa perkara di dalam Perlembagaan yang berkaitan dengan kuasa mutlak Raja-Raja Melayu, pemecatan Ketua Hakim Negara bersama beberapa Hakim yang berpengalaman daripada  Badan Kehakiman, pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada jawatan Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri satu masa dahulu.

Namun, rakyat secara amnya dan ahli-ahli UMNO dan BN secara khususnya tidak tergesa-gesa, kelam-kabut atau gundah-gulana melihat serangan pembangkang malah lebih matang dalam menunjukkan kekuatan, kesetiaan dan sokongan mereka dalam membela kepimpinan parti daripada serangan pembangkang serta media asing.

Sehubungan itu, ahli-ahli UMNO bersama komponan BN yang menjadi tunjang kekuatan parti wajar bangkit untuk mempertahankan kepimpinan UMNO yang ketika ini menjadi sasaran serangan pembangkang.

Ahli-ahli UMNO kini wajar bersatu demi menjamin tembok parti tidak mudah dipecah masuk musuh. Sementara, ahli-ahli parti komponan bukan UMNO pula harus melihat serangan terhadap kepimpinan Najib sebagai masalah bersama dan perlu bangkit untuk membela kepimpinan Najib selaku pemimpin BN sendiri.

Keruntuhan UMNO juga sudah pasti mengundang kegelisahan dalam kalangan majoriti penduduk di negera ini iaitu kaum Melayu yang merupakan hampir 56.4 peratus daripada jumlah penduduk negara berbanding penduduk Cina (24.6 peratus) dan India (7.3 peratus).

Sejarah politik negara luar malahan negara kita sendiri jelas membuktikan perpaduan dan penyatuan dalam kalangan kumpulan penduduk majoriti dalam sesebuah negara menjadi tiang dan asas dalam menjamin   keselamatan serta keamanan negara berkenaan.

Kita sendiri melihat bagaimana kekurangan penyatuan dalam kalangan umat Islam di negara-negara Islam Asia Barat mengundang rejim Yahudi untuk menekan umat Islam sehingga kehilangan wilayah, harta benda, nyawa malahan berterusan menderita.
Categories:

1 ulasan:

  1. Kenapa nak kalut?

    Tidakkah apa yang Tun buat untuk selamatkan Malaysia? Penulis tak sedarkah bahawa yang penyebab semua berlaku hanya disebabkan Naji dah menyalah guna wang rakyat. Akar Umbi dah menolak Najib cuma pemakan dedak yang dah ditutup mata dengan wang.

    Cash is King.... alhamdulilah masih ramai rakyat menolak konsep ini.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping