Rabu, Mac 14, 2012


Menarik apabila isu ini dibangkitkan semula oleh beberapa pihak dalam laporan akbar baru - baru ini berkaitan dengan isu penjualan tanah Felda.

Menurut kenyataan MB Pahang sebelum ini, beliau menjelaskan bahawa hak milik tanah Felda ini tidak boleh dijual kepada pihak ketiga.
TEMERLOH - Peneroka felda tidak boleh menjual, menggadai atau menyewakan tanah mereka tanpa kebenaran kerajaan negeri, sekalipun urusan dilakukan menerusi peguam atau surat kuasa.
Menteri Besar Pahang Dato' Sri Diraja Haji Adnan Bin Haji Yaakob berkata perkara terbabit hanya boleh dilakukan dengan kelulusan menteri besar, dan dengan syarat urusan transaksi melibatkan waris terdekat kepada peneroka. 
"Sebarang perjanjian tukar milik yang dibuat tanpa kelulusan Menteri Besar dan kerajaan negeri dianggap sebagai tidak sah kerana melanggar syarat Akta Tanah Berkelompok (GSA 1960)," katanya kepada pemberita di sini, Selasa. - Sumber
Namun, persoalannya, kenapa Si Mazlan Aliman tak nak pulak membangkitkan isu ini dan mempertahankan hak milik tanah Peneroka?

Jika benar dia nak menjadi jaguh kepada piahk Peneroka, sepatutnya dia halang perkara ini daripada berlaku. Tapi, sebaliknya, dia hanya mendiamkan diri sahaja. Kenapa?

Mungkin sebabnya ialah kerana Pak Berahim, pesuruhjaya PAS Pahang sendiri ada niat untuk membeli tanah milik peneroka ini.

Walaubagaimana pun, niat Pak Berahim tu dah berjaya dikantoikan dalam Pilihan Raya Kecil DUN Kerdau tahun lepas. Mari kita dengar pendedahan MB Pahang mengenai isu ini:


Hehehe...Dah sah pak Berahim tu takut nak tukar nama. Kalau nak tukar nama, dia kena mengadap MB Pahang dulu. Baru la pindah milik tu boleh berlaku.

Macam ni ke jenis pemimpin yang KONONnya nak bagi tanah pada semua rakyat di negeri Pahang ni? Tanah orang sedia ada pun dia nak ambik, lagi dia nak bagi pada orang? 

Dasar tak sedar diri punya manusia!!! Dah la datang pun menumpang ditempat. Nak buat macam tempat sendiri la pulak!!! Macam haram!!!
Categories: , , ,

6 ulasan:

  1. Kalau bab memberi tanah dan membantu golongan miskin pihak lain tak payahlah nak dabik dada.. Umno lah juaranya.. puak lain cakap je banyak... usaha hamPas..

    BalasPadam
  2. takut mb ni pusing cakap jer..bila felda dh dipajak, macam2 mb boleh buat.

    BalasPadam
  3. dah banyak tanah melayu umno gadai..apalagi tanah felda...bila lagi nak ganti? mabuk ke apa!

    BalasPadam
  4. knp mazlan aliman xhlg peneroka jual tnh kpd org lain? kan dia jgk yg sibuk2 nak bg tnh kpd generasi k2? pttnya dihlg la. xkn dia nk tgk je???

    BalasPadam
  5. Selama ini apa usaha Pas dan sekutunya buat unruk bantu rakyat.. tak payahlah cakap dalam ruang yg luas cukup sekadar cakap dalam ruang yg puak nih perintah je.. apa usahanya? takat keluar fatwa yg pelik pelik tuh bukan nk bantu rakyat... pah tuh kalau timbul isu cbuk ajak berdebat... ingat debat tuh buleh bg rakyat mentendarah.... debat tuh taraf budak sekolah jeee... HamPas berul

    BalasPadam
  6. Dekat pilihanraya mulalah buka mulut,janji itu ini,sepenggal jadi wakil raayat dulu buat apa heh,pulak tu,cakap ta de lain,tiap2 tahun nak bagi tanah,habis tanah nak bagi ape..bergeraklah fikiran dalam sektor ekonomi moden,macam mana nak bagi raayat mendapat pendapatan tinggi,ni berfikiran lebeh rendah dari JKKK,macam mana nak perentah negeri.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping