Isnin, Julai 01, 2013


Sebelum ini, ada jugak SH dengar - dengar cerita. Katanya, ini merupakan diantara sebab kenapa DAPigs sibuk menghasut golongan 'Peniaga' agar membenci Kerajaan.

Ada jugak dari kalangan 'Peniaga' tu yang sendiri tampil dan menyatakan perkara tersebut kepada SH bila tengah minum kopi. Katanya, perkara ini membebankan.

Soalnya membebankan siapa? Membebankan 'Peniaga' atau membebankan rakyat? Yang kita lihat dari sudut sumbangan kepada rakyat. Bukan kepada peniaga.

Selama hari ini, 'Peniaga' tu yang kejam. 'Peniaga' tu yang suka mencekik darah. 'Peniaga' tu jugak yang bagi pekerja dia gaji kecik. Pun dia masih kata itu membebankan?

Yang terbeban ialah pekerja. 'Peniaga' tu dah kaya raya. 'Peniaga' tu dah dapat pakai kereta besar - besar. Tapi, 'Peniaga' tu jugak la yang kata mereka ditindas.

Bila perkataan tersebut diajukan kepada SH, terus SH jawab; "Ditindas Kepala Hotak dia!!! Bercakap tolong pakai Kepala Otak, jangan pakai Kepala Lutut!!!"

Selama hari ini, golongan 'Peniaga' tu la yang banyak diberi peluang. Diorang dah banyak diberi ruang sampai dapat menguasai Ekonomi Negara.

Andaikata golongan 'Peniaga' tu ditindas, diorang tak akan dapat bukak kedai besar - besar, tak merasa diorang nak bukak kilang dan gudang. 

Jadi, sudah tiba masanya diorang pulak yang perlu menjaga rakyat dan pekerja ditempat masing - masing. Jangan mengharapkan rakyat je.

Diorang dah kaya raya. Hidup diorang dah mewah. Bukannya diorang merempat macam zaman Tok Nenek diorang datang dulu. Maka tak salah jika Kerajaan nak laksanakan gaji minima tu. Baru la golongan 'Peniaga' ni boleh bagi manfaat kepada rakyat!!!
Kuala Lumpur 29 Jun - Kerajaan tidak akan mempertimbangkan lagi sebarang rayuan oleh majikan untuk menangguhkan pelaksanaan gaji minimum selepas tempoh itu tamat pada 31 Disember ini. 
Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Ismail Abdul Muttalib berkata, sebarang permohonan rayuan untuk melanjutkan pelaksanaannya tidak sepatutnya dikemukakan kerana akan menyukarkan kerajaan mencapai status negara maju. 
“Kita cuma ada tempoh kurang tujuh tahun lagi untuk menuju 2020. Kalau boleh kita mahu pekerja di negara ini memperoleh pendapatan seperti pekerja di negara maju lain. 
“Lagipun, penetapan kadar gaji minimum sudah dipersetujui sebelum ini oleh Majlis Perundingan Gaji Negara yang dianggotai sendiri persatuan majikan dan kesatuan sekerja," katanya di Maran, hari ini. 
Sementara itu, Menteri Sumber Manusia, Datuk Richard Riot pula berkata, selepas 1 Januari tahun depan, kementeriannya tidak akan lagi memberi sebarang pengecualian kepada mana-mana syarikat yang dikehendaki membayar gaji minimum RM800 sebulan di Sarawak, Sabah serta Labuan dan RM900 di Semenanjung mengikut Perintah Gaji Minimum 2012 bagi sektor swasta.
Categories: , , ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping