Rabu, Mei 23, 2018

Ini Bahana Bila Beruk Memerintah Negara!!!

Secara tidak sedar, Malaysia pada ketika ini sudah selangkah menuju ke arah pembentukan Negara Republik. Itu adalah sebahagian daripada implikasi kewujudan gabungan Pakatan baru - baru ini.


Mungkin ramai yang tidak sedar mengenai situasi itu. Mungkin ramai yang masih cuba untuk menipu diri sendiri sedangkan perkara itu sudah terpampang didepan mata mereka.


Bila isu itu dibangkitkan, ramai dikalangan mereka yang 'Buta' menyokong Rejim Pakatan cuba menafikannya. Mereka mendakwa, perkara seumpama itu tidak masuk akal. Takkan Majlis Raja - Raja akan lepas tangan?


Sebenarnya mereka tidak sedar bahawa kedudukan Majlis Raja - Raja itu boleh diubah melalui Usul yang dibentangkan dalam Parlimen. Bila - bila masa sahaja kuasa Majlis Raja - Raja itu boleh ditarik balik.


Dengan adanya parti Pakatan selepas ini, maka sudah pasti Reformasi SPR akan dilaksanakan dimana sebahagian daripada tuntutan yang dibuat sebelum ini mendesak agar sistem "Undi Popular" diterima pakai.


Kemungkinan besar sistem Parlimen selepas ini akan menyaksikan pertembungan dua parti seperti Negara - Negara Republik yang sedia ada. Satu parti Pakatan manakala satu lagi parti Barisan Nasional.


Sistem yang sama juga turut diguna pakai dalam Negara - Negara Barat seperti di Amerika dimana sistem Politiknya hanya terbahagi kepada dua parti sahaja iaitu Republican dan Demokrat.


Tidak mustahil jika selepas ini Malaysia akan menghadapi situasi yang sama dimana Parlimen lebih mempunyai kuasa untuk membentuk Perlembagaan Negara tanpa campur tangan monarki seperti di Britain. Soalnya, adakah itu yang dikehendaki oleh Rejim Pakatan hari ini???
Categories:

2 ulasan:

  1. Itu yang mereka2 mahukan. Tunggu & lihat sajalah. Jangan memekak tu xkena ni xkena dah. Salah siapa? Diri sendirilah yang taksub sgt. Jgn tkjut lpas ni tiada kuasa agong & sultan. Bukan islam boleh tadbir negara. Tgk dkt Singapore je dah tau keadaan pnduduk islam dsana. Nak amik wuduk pun xde paip air. See & Wait.

    BalasPadam
  2. Baca enty ni makin tambah risau Pakcik. Apa nasib anak cucu kita nanti? hu hu

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping