Selasa, Mac 03, 2020

Kemelut Politik yang menyelubungi Negara lebih seminggu yang lalu boleh dilihat sama seperti ketulan ais batu yang pada asalnya membeku namun menjadi air sedikit demi sedikit. Itulah metafora yang paling hampir untuk dijelaskan.

Sifat Ais Batu ini pada asalnya kukuh dan utuh. Namun ia menjadi cair apabila hadirnya haba yang membuatkan ketulan ais batu itu berubah bentuk. Demikian juga dengan situasi Politik yang berada di Malaysia.

Pada awalnya, Politik di Negara ini dilihat begitu utuh pada ketika kita menyambut kemerdekaan. Rakyat hidup berbilang kaum dan bersatu pada dalam keadaan yang sangat harmoni. Masyarakat majmuk saling hormat menghormati.

Namun kemelut Politik yang melanda membuatkan suhu sekitar semakin meningkat sehingga menyebabkan konflik berpanjangan. Bahang itu menjadi semakin panas sehingga mencairkan ais batu tersebut.

Dalam keadaan cair itu yang kita dapat lihat perubahan Politik sejak seminggu lepas mudah berubah tanpa mengikut waktu. Pagi lain pendirian yang diberikan. Tiba waktu tengahari, lain pula kenyataan yang keluar. Belum sempat 24 jam, berubah lagi.

Perubahan itu bergantung kepada arah mana bekas yang menakung ais batu itu sendiri. Jika ia condong ke kanan, maka ke kanan ia pergi. Kalau ke kiri, ke kiri jawapnya. Apa yang pasti, ia sudah mula mencair dan membimbangkan.

Mujur ketulan ais batu itu tidak mencair keseluruhannya. Yang cair setakat ini hanya sifat pemimpin Politik, kestabilan ekonomi, kesejahteraan sosial dan kepincangan undang - undang. Yang masih utuh hanya Kedaulatan Raja - Raja Melayu dan Perlembagaan.

Maka sebab itu jika kita kihat ketulan ais batu itu masih ada yang terapung dipermukaan. Pada permukaan itu kita harapkan suhu sekelilingnya juga akan menurun. Jika suhu itu dibiarkan berterusan panas, maka cair la ia. Belum tentu ia akan menyejukkan rakyat secara keseluruhan!!!
Categories:

0 comments:

Catat Komen

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping