Ahad, Februari 19, 2012


Dalam pendedahan yang dibuat oleh Datuk Dr. Hassan Ali sebelum ini banyak kali didedahkan dengan halangan dari kalangan PAS terhadap usaha beliau di Selangor.

Salah satunya ialah berkaitan dengan larangan terhadap pekerja muslim yang bekerja di premis menjual arak di seluruh Selangor.

Isu itu telah ditentang hebat oleh Si Khalid Gereja, Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor dan merangkap Ahli Parlimen Shah Alam tu sendiri.

Dia lebih rela menyokong seorang pemimpin bukan Islam iaitu Ronnie Liu dalam melaksanakan larangan tersebut daripada bersetuju dengan Hassan Ali.

Apa sebenarnya Hukum yang termaktub dalam Islam berkaitan dengan pekerja muslim ni sebenarnya? Meh baca sikit intipatinya.
Islam mewajibkan umatnya mencari rezeki yang halal, maksud halal di sini ialah jauh dari tercampur benda-benda yang haram dan dilarang oleh Allah swt. Ramai umat Islam sekarang ini tidak faham dengan konsep mencari rezeki yang halal, malah mereka mengeluarkan fatwa hukum sendiri untuk menghalalkan pekerjaan mereka tersebut, walaupun mereka sedar bahawa pekerjaan mereka itu jelas haram.
Inilah yang menjadi penyakit umat Islam sekarang ini, walaupun mereka bukan dari kalangan orang yang mempunyai ilmu agama tetapi percakapan dan fatwa mereka seolah mereka orang agama. Sebab itulah jadinya sesat dan jauh menyimpang dari ajaran Islam yang sebenarnya.

Bekerja di restoran yang menyediakan makanan haram seperti babi, arak dan sebagainya adalah haram, hal ini berdasarkan kepada firman Allah yang bermaksud :
“Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. dan bertaqwalah kepada Allah, kerana Sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya (bagi sesiapa Yang melanggar perintahNya).” (Al-Maidah : 2)
Ayat di atas cukup jelas bahawa Allah melarang umatnya melakukan perkara-perkara yang mungkar atau dosa seperti menjual benda-benda yang jelas haramnya. Ini seolah bersyubhat dengan pihak kedai tersebut dan meredhokan apa yang dilakukan dikedai atau restoran tersebut. Haram bagi umat Islam menjual daging babi, arak, makanan atau barang-barang yang diharamkan oleh Islam. Hadis Nabi Muhammad yang bermaksud :
“Sesungguhnya jika Allah mengharamkan sesuatu, maka Dia juga mengharamkan nilai harganya” (Diriwayatkan oleh Ahmad)
Seterusnya, sila klik pada link dibawah. Persoalannya, takkan seorang pemimpin sebuah parti yang kononnya memperjuangkan Islam tak tahu akan hukum ni?

Masih layak ke Si Khalid Gereja tu nak kata yang dia seorang pejuang Islam yang nak menegakkan Hukum Islam di Malaysia ni?

Kalau setakat cakap je pandai, baik tak payah!!! Benda macam ni punya jelas pun dia tak tahu, nak kata memperjuangkan Islam menda kejadahnya!!!

Ps: Sumber, klik kat sini.
Categories: , , ,

3 ulasan:

  1. Stakat parti nama parti ada perkataan Islam, tp hati takut nk menyatakan kebenaran dan menegakkan hukum baik tak payah ...
    stakat reti ceramah ngutuk Umno tp takut nyatakan kebenaran janganlah nk ngaku diri pejuang..
    Nama sama ngan paglima Islam si dahabat Rasulullah tp hati.... hehrhehe

    BalasPadam
  2. http://bsyokonline.blogspot.com/ terdapat Cannel online ASTRO ARENA ,ASTRO CERIA, ASTRO OASIS ,ASTRO PRIMA ,ASTRO RIA ,AXN ,DOCUMENTARY TV ,E-KOREA ,FOX MOVIE, HBO ,MALAYSIA YOUTH Tv .NTV 7, RTM TV 1 ,RTM TV2 ,TV 3 ,TV 8, TV 9.and radio onoline

    BalasPadam
  3. halal haram..sudah termaktub di dalam al-Quran...

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping