Isnin, September 17, 2012



SEBAGAI pelakon, Maya Karin mengharumkan nama Malaysia di mata dunia apabila menang Aktres Terbaik di Festival Filem Asia Pasifik ke 49 (FFAP49) di Fukuoka, Jepun dan Festival Filem Seram dan Fantasi Estepona, Malaga, Sepanyol.

Kejayaan ini membuktikan bakat seni anak tempatan setaraf dengan pengkarya luar, tetapi ia belum cukup untuk meyakinkan sesetengah pihak kerana ada yang masih mengagungkan pelakon dan filem luar berbanding karya anak tempatan.

Maya akui, kebanyakan kita mempunyai sifat rendah diri yang tebal, tetapi tidak perlu sampai tidak berbangga dengan bakat dimiliki anak tempatan.

“Sesetengah pihak suka membandingkan filem tempatan dengan karya luar. Lebih menyedihkan, mereka menyatakan filem yang dihasilkan orang luar jauh lebih baik. Mengapa kita harus berfikiran begitu?

“Kita harus berbangga dengan apa yang kita ada. Pada saya, ia sangat penting kerana ia membantu membentuk jati diri sebagai anak Malaysia. Malah, filem mencerminkan budaya sesuatu bangsa dan pastinya kita lebih kenal apa yang dipersembahkan orang kita. 

“Banyak juga kejayaan diraih pembikin filem tempatan di majlis anugerah filem besar di serata dunia. Kalau hendak dinilai, kebanyakannya bukan filem bajet besar.

“Namun, juri nampak keistimewaan ditonjolkan. Bagi mereka, apa yang cuba kita persembahkan dalam kebanyakan filem dihasilkan anak tempatan unik dan tersendiri,” katanya.

Maya yang giat dengan kerja-kerja menjaga alam sekitar, bangga kerana Malaysia mempunyai keindahan pulau dan pantai yang tiada tandingnya sehingga disenaraikan antara 10 terbaik di dunia seperti Pulau Redang dan Perhentian.

Kehijauan hutan hujan tropika kaya dengan flora dan fauna menjadikan Malaysia menjadi tumpuan pengkaji daripada seluruh dunia. 
Categories:

1 ulasan:

  1. Maya Karin memang artis malaysia yg 5star. xpernah dgr maya karin mengampu menteri, puji menteri ataupun cakap pasal politik. maya karin slalu cakap pasal insdustri hiburan dan alam sekitar jek. terbaru jadi duta kete ford. bukan calang2 neh

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping