Jumaat, Mei 10, 2013


Semua orang sedia maklum bahawa DApigs secara azalinya adalah kaum yang mempunyai sifat perkauman tegar selain kiasu atau chauvinis.

Di sinilah letaknya perbezaan antara sifat nasionalis dengan sifat assobiyah iaitu dalam mengakui kesalahan yang dilakukan oleh pihaknya.  

Seorang nasionalis akan mempertahan dan membela kaumnya tetapi tetap bersikap adil dan tidak menindas atau membenci kaum lain.  

Orang yang mempunyai sifat assobiyah atau perkauman akan mendiamkan kesalahan rakan sendiri serta membenci sesiapa sahaja yang bukan dari kalangan mereka.  

Selama ini, akhbar Utusan Melayu sering diserang sebagai rasis. UMNO juga turut dituduh rasis.  Perkasa dicop sebagai rasis.

Yang rasis adalah mereka yang berdegil ingin memisahkan dan melebarkan jurang antara kaum melalui sekolah vernakular, UEC dan macam-macam lagi. 

Kini, setelah menyedari bahawa ‘tsunami’ PRU-13 berlaku, maka mereka mula berpandang-pandang sesama sendiri dan tertanya-tanya,  “apa seterusnya?” 

Semalam, akhbar-akhbar Cina pun menyalahkan DAPigs atas apa yang berlaku. Mereka menyindir bahawa roket kini terhempas kerana DAP terlalu bermain dengan emosi.  

Mereka seolah-olah ingin menepis kemarahan Dato’ Seri Najib atas tindakan mereka yang sering mengapi-apikan perkauman tetapi di masa yang sama menyalahkan Utusan.  

Pesan kita, tidak perlulah akhbar Cina menyalahkan DAP atau sesiapa kerana kita cukup tahu bahawa mereka sering bergerak sebagai satu entiti.  

Kaum ini tidak mungkin menjadi nasionalis dan tidak mungkin dapat mengubah pemikiran mereka selagi mereka dididik dan dipupuk di rumah dan di sekolah-sekolah vernakular.

Justeru, apa jua yang mereka lakukan dan fikirkan adalah atas dasar kepentingan kaum mereka semata-mata, bukan negara dan tentu sekali tidak melibatkan masyarakat.

Dan inilah hakikat yang kerajaan perlu pegang kuat-kuat sebelum menggariskan hala tuju pemerintahan negara pasca PRU-13.
Categories: , , ,

2 ulasan:

  1. MEREKA HANYA BERLAKON JE DI HADAPAN KAUM MELAYU TETAPI DI BELAKANG.........HANYA MEREKA SENDIRI YANG TAHU......

    DARI ITU BERINGATLAH JANGAN SAMPAI TIPAH TERTIPU BUAT KALI KEDUA.....

    BalasPadam
  2. Siapa berlakon ke... siapa nak tuduh siapa ke... siapa nak minta maaf ke... aku dah tak peduli. Perkara dah terjadi. Sekarang bukannya masa nak nego-nego atau nak gosok2 lagi. Masa untuk bertindak. Sebagai rakyat biasa, aku buy Malay 1st. Buy BN 1st. Pihak lain yg berniaga tu... nasib korang la.

    EVLee

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping