Jumaat, Mei 10, 2013


Memang lawak Gila beb kalau Si Ketua Penipu tu ada sifat kenegaraan yang tinggi. Mau berguling - guling orang gelak kat dia kalau ada yang cakap macam tu.

Soal mengenai sistem Elektoral dan sistem Undi Popular, Si Ketua Penipu tu bukannya tak faham. Tapi dia saja buat - buat tak faham. Pencacai dibawah pula BODOH belaka.

Jadi, memang tak salah la akalu seorang pelajar UIA dari Indonesia memberi pandangan bahawa Si Ketua Penipu tu mengamalkan Politik yang jelek dan amat memalukan. Dan dia memang tak de sifat Kenegaraan yang tinggi pun!!!
Jakarta Selatan - Pemilu (Pemilihan Umum) di Malaysia sudah pun berakhir sebenarnya. Kemenangan jelas milik parti pemerintah diketuai bapak Najib. 
Sebaliknya oposisi di Malaysia oleh bapak Anwar dengan kerjasama Lim Kit Siang seorang Cina. Kalau di Jakarta, ia seakan Cina totok begitu.


Amat menjelekkan demokrasi ala Malaysia karena pemenangnya sudah jelas kepada team bapak Najib, mengapa perlu lagi bapak Anwar sibuk-sibuk bikin porak-poranda negara sendiri. Seharusnya terima saja keputusannya.

Ternyata bapak Anwar tidak punya perasaan kenagaraan yang tinggi, dia sendiri mengkianati rakyatnya. Bapa Anwar harus menerima hakikat yang mana Malaysia bukan pengamal sistem Persiden. 

Jika Malaysia menggunapakai sistem Persiden seperti di Indonesia atau di Amerika, ya memang benar undi paling banyak dikira sebagai pemenangnya. Misalannya, Bapak Jusuf Kalla melawan Bapak Susilo, ternyata Bapak Susilo menerima undian paling terbanyak maka sudah jelas Bapak Susilo menjadi Persidennya.

Di Malaysia tidak begitu, karena Malaysia menggunapakai sistem Komanwel dan British Democracy. Makanya mana-mana partai yang menang walaupun tidak majoritas undinya, partai itu dikira pemenangnya.  

Karena majoritasnya dilihat kepada partainya bukan kepada manusianya. Hal ini sebenarnya amat remeh dan memalukan jika tidak difahami. Masakan bapak Anwar dan oposisinya tidak mengetahui hal-hal seperti ini?

Saya sendiri pelajar jurusan undang-undang di Universitas Islam Antarabangsa Malaysia di Gombak, saya tidak faham mengapa Bapak Anwar tidak bisa menerima keputusan rakyatnya sendiri. 
Categories: , , ,

5 ulasan:

  1. Kalau dia bercerita PR patut menang pasal mendapat banyak undi popular, dia kena tengok sendiri di Permatang Pauh di mana Anuwar sendiri memang dengan majoriti yang lebih rendah dari sebelumnya berlwan dengan orang yang tak beberapa dikenali. Sendiri fikirlah.

    BalasPadam
  2. padan muka bapak anuar kena tumbuk oleh anak indonesia yang tahu apa itu pilihanraya demokerasi

    BalasPadam
  3. Nuar ,kau susahkan kaum aku. Aku akan b---- mu.
    Ini amaran ku. Kalau kau buat gila lagi....
    Kau akan mampus di tangan ku.....!

    BalasPadam
  4. Bapak nuar? Pak berahim ke?

    BalasPadam
  5. Baik AnuWar pindah ke indoneaia boleh tanding persident

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping