Rabu, April 15, 2015

Demi kerana nak jugak mempertahankan beberapa buah kartel yang banyak memberikan keuntungan kepada mereka membuatkan puak - puak PKR ni mula hilang akal dan meroyan sakit otak.

Jika sebelum ini, rakyat membangkitkan isu caj perkhidmatan yang dikenakan oleh sesetengah pihak terhadap pelanggang sehingga membuatkan harga barang meningkat secara mendadak.

Kalau kita tanya, kenapa harga barang nai, pihak yang tak bertanggungjawab tu dengan mudah akan membuat dakwaan, "Ini GST". Niat mereka nak menyalahkan pihak Kerajaan jugak.

Walhal, kerakusan puak - puak yang tidak bertanggungjawab tu sendiri yang membuatkan nilai sesuatu harga barang tu naik walaupun barang yang dibeli itu tidak dikenakan cukai GST.

Malah, ada jugak pihak yang mengenakan caj perkhidmatan yang terlampau tinggi sehingga membuatkan bil meningkat. Dan apabila ditanya, sekali lagi mereka akan menyalahkan cukai GST.

Sehubungan dengan itu, PKR tampil sebagai pembela puak - puak yang tak bertanggungjawab tersebut dan membuat ketetapan untuk menyokong caj perkhidmatan yang dikenakan.

Dengan menggunakan alasan KONONnya caj perkhidmatan itu adalah hak pekerja yang bekerja dipremis tertentu, puak - puak PKR ni dilihat cuba menghasut rakyat untuk menyalahkan Kerajaan.
"Kita mengiktiraf caj perkhidmatan ini adalah milik pekerja dan kita harap pelanggan jangan salah faham serta menimbulkan pertikaian terhadap caj perkhidmatan. Kita juga berharap semua pihak menghormati caj perkhidmatan ini. 

"GST ini masalah yang diwujudkan kerana kelemahan penguatkuasaan kerajaan dan timbulkan kemarahan pengguna dan kita harap pengguna tidak alihkan kemarahan itu kepada pekerja," kata Tian Chuak.
Jika dilihat dari satu sudut, memang betul rakyat tak boleh marah kepada pekerja. Dia buat kerja ikut arahan majikan. Dan yang sepatutnya rakyat marah ialah sikap puak - puak Pakatan Haramjadah tu.

Diorang yang cuba nak mengelirukan rakyat dengan menyebarkan dakyah pembohongan 'Half Truth' kepada rakyat sehingga membuatkan rakyat bertambah keliru terhadap sistem cukai GST.

Mereka yang menyebarkan dakwaan serta tuduhan buruk terhadap pihak Kerajaan yang melaksanakan cukai tersebut. Jadi, yang sepatutnya rakyat marah ialah puak - puak Pakatan Haramjadah tu sendiri.

Persoalannya sekarang, apa pulak bezanya caj perkhidmatan tu dengan gaji? Kenapa pulak pekerja boleh ambik caj perkhidmatan sedangkan dalam masa yang sama mereka juga menerima gaji dari majikan?

Hakikatnya, isu pasal 'Hak Pekerja' tu hanya alasan puak - puak Pakatan Haramjadah tu je semata - mata. Padahal, diorang sendiri pun tak pasti sama ada betul atau pun tidak caj perkhidmatan tu diserahkan oleh majikan kepada pekerja mereka sendiri!!!
Categories: ,

3 ulasan:

  1. depa ni bijak pandai..
    Tapi buat2 bodo..
    Dok menipu org.. kata tk baguih
    padahal benda baguih..
    Rakyat yg tk setaraf dan taksub dgn pembangkang.. Terima ja..
    Kesian..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mudah je nk paham.
      Dgn gst cuma boleh satu tax saja dan tak boleh lebih 6%.
      Tak bolehblg dua tax. Servis charge 10% dan govt tax 5%. Dah jadi 15%. Mak ai . . .

      Padam
  2. Dalam hal perkhidmatan misalnya hotel, GST 6% ni ganti SST - cukai perkhidmatan 6%, jadi ia sama je x de lebih x de kurang dan ia dibayar pada kerajaan untuk membiayai perbelanjaan negara. Caj perkhidmatan pula 5-10% diambil oleh majikan katanya untuk diagih pada pekerja sebagai ganti tips. Jadi sebelum atau selepas GST, x de beza harga. Kalau berbeza inilah patut dilaporkan pada Kastam / KPDNKK. Pengguna kena bijak. Tapi kalau caj perkhidmatan ni diselaraskan kepada hanya 5% sahaja mungkin x membebankan pengguna. Dan lagi hanya hotel yang berpendapatan RM500,000 ke atas je dikenakan GST. Kalau nak jimat, gi hotel buget ke homestay ke dll yg x de GST. Pilihan di tangan anda.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping