Selasa, Mac 01, 2016

Hah! Herankan? Mana perginya spekulator - spekulator dikalangan puak - puak Pakatan Haprak tu menghilangkan diri? Takkan semuanya dah dihantar masuk ke dalam Wad Kecemasan?

Kalau dulu, bukan main lagi diorang ni melalak membuat dakwaan Kerajaan gagal menangani isu kenaikkan kos sara hidup serta harga barang dan mengaitkannya dengan harga minyak.

KONONnya mereka kata, kenaikkan harga minyak yang dilaksanakan oleh pihak Kerajaan menjadi PUNCA UTAMA kenaikkan harga barang yang berlaku secara mendadak sebelum ini.

Tapi hakikatnya jelas, impak kepada kenaikkan atau pun penurunan harga barang itu tidak hanya bergantung kepada harga minyak. Sebaliknya ia juga bergantung kepada para peniaga tu sendiri.

Jika sebelum ini, kita tegaskan bahawa kenaikkan harga barang tu adalah dari kalangan pemborong dan peniaga yang terdiri dari puak - puak Kartel DAPigs tu. Tapi, orang tak nak dengar.

Sebaliknya diorang kata, isu kenaikkan harga barang itu cuba dijadikan isu Rasis bagi menghasut rakyat ke arah perkauman untuk menutup kelemahan Kerajaan mengawal kenaikkan harga barang.

Tapi sekarang, terbukti kenaikkan harga barang itu bukan dipengaruhi oleh harga minyak. Sebaliknya kerakusan peniaga - peniaga yang datangnya dari kalangan puak - puak Kartel DAPigs tu sendiri.

IRONIKnya, puak - puak Pakatan Haprak tu sebelum ini seringkali menjadikan isu kos kenaikkan sara hidup sebagai senjata utama mereka untuk menyerang pentadbiran Kerajaan.

Tapi, tak pernah sekali pun diorang berani nak mempertikaikan tindakan yang diambil oleh pemborong - pemborong serta peniaga - peniaga yang telah menaikkan harga barang mereka sesuka hati.

Sebagai contoh, dulu harga sayur 1.50 sen sekilo. Bila harga minyak naik 20 sen, harga sayur pun naik menjadi 1.70 sen. Tapi bila harga minyak turun 10 sen, kenapa harga sayur tak turun?

Alasannya sebab isu kenaikkan harga minyak itu tidak ada kaitan pun dengan harga sayur. Kalau masa naik dulu, apa kejadahnya diorang boleh bagi alasan mengaitkannya dengan harga minyak?

Serupa jugak dengan tambang bagi pengangkutan kenderaan awam. Masa harga minyak naik, harga tiket pun naik. Tapi sekarang harga minyak dah turun, kenapa tambang tak ikut sekali?

Itu isunya yang menjadi persoalan dikalangan rakyat pada ketika ini. Isu kenaikkan kos sara hidup ni bukan hanya bergantung kepada Kerajaan 100 peratus. Tapi perlu ditanggung oleh Kartel DAPigs yang Tamak dan Rakus nak mencari keuntungan semata - mata!!!
Categories: ,

2 ulasan:

  1. woi minyak dah turun lagi. harga barang bila nak turun woi... nak salahkan gst lagi ke...
    mana ap botak tengah pandai sembang tu...

    BalasPadam
  2. Peniaga main peranan untuk jatuhkan kerajaan. Bagaimana? Jangan turunkan harga, kekal Dan naikkan lagi, sbb pemantauan lemah, dan orang malaysia kurang ilmu kepenggunaan.Bila harga mahal peniaga salahkan GST. Dulu sebelum GST cukai 10%, bila GST peniaga tambah 6% jadikan 16%..pengguna tahu tak ? Kerajaan juga kena. Kat sini tak de pulak orang demonstrate salahkan peniaga?

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping