Isnin, Februari 13, 2017

Himpunan 355 di ibu negara pada 18 Februari ini merupakan tindak balas umat Islam ke atas tentangan hebat DAP dan golongan ultra sekular Melayu terhadap usaha mendaulatkan agama Islam di negara ini.

Ketua Pemuda PAS, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berkata, perhimpunan itu juga bagi menunjukkan tahap sokongan majoriti umat Islam terhadap usaha untuk memperkasakan peranan Mahkamah Syariah di Malaysia.
“Himpunan 355 di Padang Merbok dijangka menjadi perhimpunan terbesar bagi umat Islam untuk mendaulatkan Islam di dalam negara.
“DAP menyeru masyarakat bukan Islam bangkit melawan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 (RUU 355) kemudian disokong oleh golongan ultra sekular Melayu.
“Himpunan ini sebagai tindak balas ke atas DAP dan ultra sekular Melayu bagi menunjuk tahap sokongan majoriti umat Islam dan rakyat Malaysia terhadap RUU355,” katanya dalam satu kenyataan.
Presiden PAS, Abdul Hadi Awang sebelum ini telah membentangkan RUU355 di Dewan Rakyat yang bertujuan meminda akta bagi memperkasakan fungsi Mahkamah Syariah di Malaysia.

Usaha itu mendapat tentangan hebat DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Amanah Negara (PAN) yang mendakwa RUU355 bercanggah dengan Perlembagaan Negara selain bersifat kuno.

Nik Mohamad Abduh dalam pada itu menjelaskan pihak yang menentang Himpunan 355 yang sebenarnya bermain dengan api agama dan perkauman kerana menentang usaha mendaulatkan Islam di Malaysia.

Kata beliau, tindakan mereka mencampuri urusan umat Islam dengan menentang kehendak umat Islam di negara mereka boleh mencetuskan sentimen dan kemarahan daripada umat Islam Malaysia.

Justeru, katanya, adalah benar dan normal untuk umat Islam Malaysia bangkit menyuarakan ketidakpuasan melalui Himpunan 355 supaya golongan penentang akur dengan hak umat Islam negara ini.
Categories: , ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping