Sabtu, Julai 08, 2017

Ahli Parlimen PKR Pandan, Rafizi Ramli beberapa hari lepas telah mengeluarkan video di atas bagi menyatakan beliau akan mengadakan siri jelajah di seluruh negara mulai bulan ini untuk menerangkan (baca menghasut) kepada penduduk mengenai 3 isu utama siri jelajah beliau iaitu harga barang, cukai barang dan perkhidmatan (GST) serta pekerja asing.

Memandangkan Rafizi Ramli sibuk hendak memperkatakan mengenai tiga perkara ini, maka elok kita teliti satu persatu perkara berkenaan.

Isu gaji 

Rafizi mengulangi saranan supaya menubuhkan Suruhanjaya Perundingan Gaji Negara. Tidak ada mana-mana negara di dunia yang boleh memaksa majikan untuk menetapkan gaji setiap pekerjanya melainkan negara komunis. Kerajaan Barisan Nasional (BN) telah menambah baikkan struktur gaji pekerja di Malaysia dengan menaikkan gaji minima.

Tarikh kuat kuasa Perintah Gaji Minimum 2016 (PGM 2016) adalah mulai 01/07/2016 ke atas semua majikan tanpa mengira bilangan pekerja. PGM 2016 mengekalkan pemakaiannya kepada semua pekerja di sektor swasta kecuali perkhidmatan domestik seperti terkandung dalam PGM 2012. 

Melalui PGM 2016, kadar gaji minimum bulanan ditetapkan RM1,000 sebulan atau RM4.81 sejam bagi Semenanjung Malaysia dan RM920 sebulan atau RM4.42 sejam bagi Sabah, Sarawak serta Labuan.

Isu kenaikan harga barang

Rafizi Ramli pernah menyatakan sebelum ini harga barang akan turun apabila harga minyak turun di bawah RM2 seliter. Sudah lima minggu minyak turun, ada nampak sebarang harga barangan yang turun? Formula Rafizi Ramli langsung tidak menepati sasaran.

Rafizi juga pernah meramalkan bahawa harga petrol dan diesel dijangka terus meningkat pada beberapa bulan akan datang dengan RON95 boleh mencapai tahap RM2.70 seliter pada Jun 2017. Katanya dalam satu kenyataan medi pada 06/02/2017,

Hari ini saya ingin menambah lagi berita buruk kepada rakyat Malaysia dengan memberi amaran lebih awal bahawa harga petrol dan diesel dijangka terus kekal pada paras yang tinggi (sekitar RM2.30 seliter) dalam beberapa bulan akan datang. 

Malah, saya menjangkakan harga petrol dan diesel akan terus naik pada beberapa bulan akan datang dan berkemungkinan mencecah RM2.70 (seliter) menjelang Jun 2017 sekiranya harga siling tidak diperkenalkan dan subsidi tidak dikembalikan.

Sekarang? Memang ramalan Rafizi "ke laut". Terbaru mahu harga RM1.50 pula. Ini adalah bukti nyata cakap Rafizi tidak boleh dipakai. - seterusnya...
Categories: ,

1 ulasan:

  1. suruh dia jelajah kita pakat stanby telor ayam busuk banyak2,bagi dia reti sikit yang ramai dah menyampah dengan pembohongan dia .kalau nak rasa telor busuk cubalah kali ini

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping