Ahad, November 19, 2017

Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) perlu akur dan segera memperbetulkan kesalahan-kesalahan yang telah dilakukan ekoran melanggar Akta Pertubuhan, Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS).

Pensyarah Kanan Undang-Undang Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Salawati Mat Basir berkata, ini kerana parti bunga itu bukan saja melanggar akta RoS tetapi perlembagaan PPBM sendiri.
"Dia ada tiga benda sebenarnya yang dia (PPBM) langgar. Yang dia langgar itu pun perlembagaan dia sendiri.
"Jadi kalau dia masih lagi isu ia tergantung, jadi susah untuk dia dan berpotensi untuk tidak masuk pilihanraya. Jadi lebih baik dia selesaikan. Dia tidak boleh lah asyik bagi alasan kata lambat.
"Dia tidak boleh bandingkan dia dengan Umno sebab Umno pada masa itu diharamkan atas sebab teknikal. Sekarang ini dia sempat ke tak buat dalam masa sebelum PRU ini," katanya kepada Antarapos hari ini.
Mengulas mengenai soal lanjutan mesyuarat agungnya (AGM), yang sepatutnya diadakan selepas genap setahun penubuhannya, Salawati berkata parti pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad itu sepatutnya mengambil tindakan lebih awal mengenai isu tersebut.
"Sekarang ini, apabila tidak mendapat apa-apa daripada RoS tidak boleh dianggap RoS menerima. Dia mesti ada hitam putih menerima atau menolak. Mereka (PPBM) beranggapan RoS diam maknanya okay. Tidak. Sebab semuanya termaktub dalam perlembagaan mereka. Yang mesti buat AGM itu. Kena patuhlah," tambahnya.
Sebelum ini RoS mengumumkan tidak mengiktiraf AGM PPBM yang diadakan pada 2 November tahun lalu. Ia adalah susulan hanya 12 orang ahli majlis tertinggi sahaja yang menghadiri mesyuarat itu.

Bagaimanapun, Presiden PPBM, Muhyiddin Yassin sebelum ini dilaporkan berkata pihaknya memerlukan masa untuk mengadakan mesyuarat agung tahunannya kali pertama.

Sambil merujuk kepada UMNO, Ahli Parlimen Pagoh itu juga turut memberikan alasan bahawa parti keramat itu sendiri mengambil masa selama dua tahun untuk berbuat demikian.

Mengulas lanjut mengenai perkara itu, Salawati berkata Muhyiddin disaran agar berhenti bercakap tentang parti lain kerana PPBM adalah fokus utama mereka dan itu yang sepatutnya diselesaikan terlebih dahulu.
Categories:

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping