Rabu, Mac 07, 2018

Seorang pemimpin tertinggi PAS menggesa Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, supaya mengembalikan segera peruntukan 13 wakil rakyatnya yang sehingga kini masih dibekukan. 

Naib Presiden PAS, Dr Idris Ahmad mengingatkan kembali bagaimana Azmin mendapat sokongan daripada ADUN parti itu sewaktu gerakan Langkah Kajang pada tahun 2014 yang menyaksikan beliau diangkat menjadi Menteri Besar.
"Kita pun tidak mahu wujud satu suasana yang tidak harmoni begitu. Saya merayu supaya pihak MB untuk berikan, kerana wang ini (rakyat) yang akan digunakan. 
"Bukankah kita dah bersetuju bahawasanya selepas krisis Langkah Kajang itu (bahawa) PAS boleh bersetuju (jika) MB bersedia untuk bersama-sama dalam kabinet kerajaan Selangor?" soalnya.
Langkah Kajang merujuk kepada percaturan politik PKR untuk menyingkirkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai menteri besar Selangor pada 2014, bagi memberi laluan kepada Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Walau bagaimanapun Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah melantik Azmin sebagai Menteri Besar yang baru, berikutan kes mahkamah Anwar. Azmin dikatakan 'terhutang budi' terhadap PAS berhubung kedudukan yang disandangnya itu.

Tegas Ahli Parlimen Bukit Gantang itu, Azmin yang juga merupakan Timbalan Presiden PKR itu sewajarnya mempertimbangkan untuk mengembalikan semula peruntukan kepada wakil rakyat PAS sebelum Parlimen dibubarkan.
"Kita pun tidak mahu (wang itu), kerana wang yang diberi itu wang diundi (untuk rakyat). Wang yang diambil itu bukan secara terus dengan wakil rakyat untuk dibelanja sebarangan, tidak ada audit sebagainya. Ia untuk kepentingan rakyat. Saya rasa lebih baik (diberikan)," jelasnya.
Isu peruntukan dana terhadap 13 ADUN PAS masih belum diselesaikan apabila kesemua wakil rakyat parti itu belum mendapat sebarang dana meskipun sudah memasuki bulan ketiga (Mac) untuk 2018.

Selangor ditadbir Rejim Pakatanang dibentuk pada 2008 oleh PAS, PKR dan DAPigs, sebelum dibubarkan pada 2015 berikutan wujud pertikaian diantara PAS dan DAPigs. Namun PKR terus bekerjasama dengan PAS dalam Rejim Pakatan di Selangor.
Categories: , ,

1 ulasan:

  1. Apa punya wakil rakyat azmin ni..
    Bukan duit azmin...
    Rakyat tader kena mengena dgn politik..
    Gajah begaduh.. nyamuk tersepit..
    Kenapa nk hukum rakyat..
    Rakyat selangor pun.. hal ni di diam kan plak..
    Hal loji air tak siap2 diamkan plak..
    Rakyat selangor yg pembangkang kerajaan sanggup sampai mcm ni di perbodohkan oleh ketua pilihan dia org.. nk politik sampai mati.. org nk sejahtera hidupnya..
    Teruk la rakyat selangor ni..

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping