Isnin, Mac 05, 2018

Usaha kerajaan menggubal undang-undang bagi menangani penyebaran berita palsu dan fitnah di media sosial mendapat sokongan dari Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V.

Seri Paduka juga turut bertitah, pada masa ini, penggunaan media sosial amat berpengaruh dalam membentuk nilai-nilai dan budaya sesuatu masyarakat, terutamanya didalam Malaysia.

“Semua pihak hendaklah memainkan peranan masing-masing untuk mempertahankan budi pekerti dan nilai-nilai baik masyarakat,” titah Seri Paduka ketika merasmikan pembukaan Mesyuarat Pertama Penggal Keenam Parlimen Ke-13 di Dewan Rakyat hari ini.

Sultan Muhammad V turut menitahkan agar kerajaan terus mempertingkatkan tahap kesediaan terutamanya dalam penguatkuasaan termasuk di ruang siber, keupayaan risikan, rondaan di sempadan dan perairan negara serta membanteras aktiviti pemerdagangan orang.

“Beta juga berharap tiada pihak yang menjadikan isu keselamatan negara sebagai bahan sendaan dan mainan politik,” titah Seri Paduka.

Awal tahun ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said mengumumkan pembentukan sebuah jawatankuasa khas bagi mengkaji undang-undang baru bertujuan membendung berita palsu yang boleh mengancam kestabilan politik, menggugat ketenteraman awam dan keselamatan negara.

Malaysia kini mengguna pakai Seksyen 8A Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 yang diperkenalkan sejak 30 tahun lalu untuk membanteras penyebaran kandungan berita palsu serta fitnah.

Jika sebelum ini, pemimpin dari kalangan parti Pembangkang paling lantang membantah dan mengecam usul Kerajaan Barisan Nasional untuk mewujudkan Akta Berita Palsu itu secara terbuka.

Antara lain, mereka mendakwa kononnya kewujudan akta tersebut hanya untuk melindungi kepentingan Kerajaan dan menutup Hak Kebebasan Bersuara dikalangan rakyat sedangkan mereka sendiri akui sekiranya akta itu dilaksanakan kelak, diorang juga yang tak dapat nak sebarkan fitnah!!!
Categories:

1 ulasan:

  1. Sokong...diharap dpt bendung berita fitnah

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping