Ahad, Januari 13, 2013


Satu perkara yang sangat bagus mengenai PKR adalah mereka sangat pantas dalam melakukan post-mortem tentang perkara yang mereka anjurkan. 

PKR memang tak tunggu lama. Budak-budak muda PKR memang jenis yang tak sabar. Mereka nak tahu sejauh mana HKR sudah mampu merubah pola pengundian seperti yang mereka harapkan. Dalam bahasa mudah, pulang modal atau tidak?

Terkejut dengan analisa Ketua Ekonomi Bank Islam (ahli PKR), bahawa PR hanya mampu menang 97 kerusi, mereka sedang merancang untuk memanggil Azrul untuk membentangkan analisa beliau kepada PKR. Soalannya, apakah HKR mampu menambah jumlah kerusi yang dimenangi PKR?

Beberapa analisa awal yang diperolehi di HQ PKR:

A.  Sokongan Generasi Muda Statik

Ada pertambahan sokongan tetapi masih terlalu kecil. Tidak ada penambahan kumpulan neutral. Repeat customers – orang muda yang HADIR di HKR adalah mereka yang sama HADIR waktu Bersih. Tak ada penambahan. 
Gerakan Mahasiswa gagal dimanipulasi sebaiknya. Rancangan awal berlakunya pertempuran kecil dengan pihak PDRM tidak berlaku. Ini menyebabkan Gerakan Mahasiswa akan terus less Dan lembik. Adam Adli bukan ikon Mahasiswa yang wibawa.
B. Kegagalan PAS (500 ribu rakyat)
Pas tidak mampu menurunkan jumlah rakyat yang diharapkan. Sementara Pas Kelantan dan Terengganu cemerlang, Pas NS, Melaka, Selangor, Perak dan WP sangat lemah. Faktor sebenar akan diperolehi dalam masa terdekat.

C. Sikap Tenang Kerajaan Meresahkan
Sangat tidak menjangka tindakan PDRM yang sangat profesional. Kejayaan imej buruk PDRM sewaktu Bersih tidak dapat dilakukan. Ini sebenarnya sedikit merosakkan perancangan awal.

D. Kemenangan Total Media Baru

Satu perkara baik HKR112 adalah dominasi media baru oleh PKR. Anwar sendiri puas hati dan memuji jentera media baru PKR yang sangat efisien dan cekap. Mahu taktik media baru ini dikekalkan hingga PRU. 

Bajet tambahan media baru akan diberikan kepada negeri-negeri strategik, seperti Sabah dan Sarawak. RM1.5 juta adalah angka yang dirasakan sesuai untuk Sabah (Vernon Keidit – akan fokus kepada media baru untuk Sabah dan Sarawak).

E. Jawatankuasa PR Perlu Peneguhan

PKR mempunyai hubungan baik dengan Pas, namun ada kelemahan komunikasi yang jelas dengan DAP. Ini perlukan penambahbaikan. Kepimpinan DAP terlalu self-centric dan tidak terbuka dengan cadangan PKR.

F. Anwar Masih Unifying Force

Anwar masih lagi IKON UTAMA dalam PR. Tak ada pemimpin lain yang mampu menyaingi populariti Anwar setakat ini. HKR sudah kembali meletakkan Anwar sebagai PM-to-be. HADI gagal sama sekali.

G. Political Traction

Percentage points sokongan tidak naik langsung. Kembali kepada populariti pasca Bersih. Perlu usaha lain. Tumpuan perlu diberikan kepada manifesto dan strategi memenangi hati rakyat. Pengumuman awal manifesto dirasakan sangat perlu. - SUMBER


Ps: Kesimpulannya mudah. Himpunan Shamshidar tu ternyata GAGAL mencapai sasaran yang telah ditetapkan. Hubungan diantara parti - parti Pakatan tu ternyata rapuh.

PKR hanya mengharapkan orang luar seperti Mahasewel dan jugak pencacai - pencacai Parti Angguk Saja yang diimport dari seluruh Negara. 

Manakala DAPigs pulak hanya goyang kaki dan berpeluk tubuh sambil menangguk di air yang keruh. Kira tumpang tuah sekaki la. Tak penat kena buat kerja.

Apa yang pasti, diorang ternyata membuang masa rakyat dengan himpunan yang tak de hala tuju. Sekadar nak memburuk - burukkan imej Kerajaan. Tapi itu pun GAGAL jugak diorang buat. Pun lagi diorang nak menipu jugak ke!!!
Categories: , , ,

2 ulasan:

  1. Tak sesuai dengan nama semut hitam, sepatutnya hati hitam, hitam legam...

    BalasPadam
  2. Himpunan KL112 tidak ada apa yang nak dibanggakan ternyata telah GAGAL 100%. Kerja yang sia2 tampa faedahnya utk rakyat.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping