Ahad, Januari 31, 2010

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia.

Saudara - saudara sekalian. Hari ini saya terfikir sejenak selepas membaca mengenai kejadian manusia yang dicipta Allah S.W.T dalam tafsir Al-Qur'an Nur Qarim. Sesungguhnya Kebesaran Allah S.W.T memang diluar jangkaan manusia yang tidak memikirkan mengenainya.

Dikatakan dalam Al-Qur'an, bahawa Nabi Adam A.S, bapa kepada semua manusia di dunia ini dibentuk dengan tanah liat dari tujuh lapisan tanah dan dari tujuh jenis tanah yang berbeza. Setelah kewujudan Nabi Adam A.S, Maha Suci Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Mengasihani telah mencipta Hawa A.S, ibu kepada semua manusia. Hawa A.S telah dicipta dari tulang rusuk kiri Nabi Adam A.S sendiri. Hawa A.S tercipta untuk menemani Nabi Adam dalam kehidupannya seharian dan hari-hari yang mendatang.

Apa yang saya renungkan adalah, betapa besarnya erti yang tersirat disebalik kejadian ini. Maha Besar Allah S.W.T juga Maha Mengetahui akan setiap sesuatu dan perancanganNya cukup teliti. Perlaksanaan ciptaan Nya sangat-sangat membawa makna jika kita fikirkan.

Apa yang saya cuba terangkan ialah persoalan yang mula-mula muncul dari pemiikiran saya. Kenapa Hawa A.S dicipta dari tulang rusuk Nabi Adam A.S.? Kenapa tidak dicipta dari tanah seperti Nabi Adam? Dan kenapa pula dari rusuk kira dan bukan dari rusuk kanan?

Hakikat sebenar menyatakan bahawa jawapan kepada soalan-soalan saya ini sangat mudah dan ianya bole difikir secara logik. Kenapa Hawa dicipta dari tulang rusuk dan tidak dari tanah hakikatnya ialah kerana perbezaan. Lelaki dan perempuan bukan dari kelompok yang sama, mereka berbeza diantara satu sama lain. Selain itu kejadian ini juga cukup untuk membuktikan Kekuasaan Allah S.W.T itu Maha Besar dan Maha Agung. 'Kun Fayakun' maka jadilah ia. Subhanallah.

Perkara kedua mengenai kenapa rusuk kiri dan bukan rusuk kanan boleh kita fikirkan secara logik kerana di sebelah kiri terletaknya aset paling penting bagi seseorang manusia. Tugas tulang rusuk ini selain menguguhkan bentuk badan manusia, ia juga berfungsi untuk melindungi organ-organ dalaman manusia dari sebarang tekanan. Organ yang paling hampir ialah jantung manusia itu sendiri. Jantung manusia terletak disebelah kiri.

Sekali lagi, fenomena ini membuktikan bahawa Kekuasaan Allah dan KebesaranNya sangat luas. Biarpun kejadian Adam dan Hawa berlaku sejak berjuta-juta tahun yang lalu, tetapi hakikatnya ia sangat hampir dengan kita. Hubungan antara manusia itu juga sangat dekat dengan kita. Dan hubungan antara lelaki dan perempuan itu umpama tulang rusuk kiri dengan jantung sahaja. Masya Allah, Subhanallah.

Dan secara logiknya, Islam turut menaikkan martabat kaum wanita juga dengan kesedaran ini. Betapa pentingnya jantung itu kepada manusia, begitu jugalah pentingnya kaum Wanita dalam kehidupan seorang yang bergelar lelaki. Wanita melahirkan zuriat untuk lelaki dan mencambah biakkan generasi-generasi mereka diserata dunia. Mereka menjadi teman kepada suami dan menjadi ibu kepada anak-anak. Mereka diberi hak menjaga amanah suami dan juga amanah Allah. Mereka juga diberi keutamaan untuk menyediakan makanan serta keperluan suami serta anak-anak. Betapa besarnya pengorbanan seorang wanita yang asalnya dibentuk dari tulang rusuk sahaja.

Oleh yang demikian, atas kesedaran ini, sepatutnya kaum lelaki harus menghargai kaum wanita seperti yang sepatutnya. Mereka adalah sebahagian dari kehidupan lelaki sama ada secara sedar ataupun tidak. Kewujudan mereka diatas muka bumi ini sama pentingnya dengan kaum lelaki. Malah tugas dan tanggungjawab mereka juga cukup besar dan cukup mencabar. Hargailah wanita dalam hidup kita seperti Ibu, Isteri dan anak-anak perempuan kita sebagaimana kita sayangkan jantung kita. Sedarilah bahawa tanpa Jantung, kita akan menghadapi kesukaran untuk hidup..

Fikir-fikirkanlah.

1 ulasan:

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping