Jumaat, April 29, 2011


Nampak gayanya, 'Reaktor' Nuklear Si Fuziah Salleh ni dah semakin merebak. Kini ianya dah mula berjangkit ke Perak pulak. Kemudian kita cerita pasal Perak.

Katanya, Pengarah AELB mintak bantuan Agensi Atom Antarabangsa (IAEA) untuk memilih pakar bagi mengkaji Projek Kilang Nadir Bumi Lynas di Gebeng.

Dalam laporan yang disiarkan oleh Malaysiakini semalam, penulis artikel tersebut menyatakan bahawa IAEA ditubuhkan untuk menggalakkan penggunaan tenaga nuklear.

Selain itu IAEA juga bertindak sebagai 'Polis' untuk memeriksa sama ada sesebuah Negara itu menjalankan program Nuklear secara terselindung.

Dah timbul satu persoalan. Apa pulak kena mengena IAEA ni dengan Nuklear di Lynas? Betul la IAEA tu bertanggungjawab terhadap tenaga ATOM. 

Tapi, adakah kilang Lynas tu menghasilkan tenaga nuklear atau memproses logam nadir bumi tu? Nampak sangat la artikel tu sengaja nak mengelirukan pandangan rakyat je sebenarnya.

IAEA tu hanya diminta untuk membantu, diulangi MEMBANTU memilih pakar bagi mengkaji projek tu. Bukan nak memantau penghasilan Nuklear.

AELB pulak bertanggungjawab mengeluarkan lesen kepada Lynas agar mereka dapat menguruskan bahan sisa dari kilang itu mengikut spesifikasi yang ditetapkan.

AELB bukan setakat menguruskan hal mengenai tenaga atom atau tenaga nuklear sahaja. Tapi mereka juga bertanggungjawab memantau ke mana perginya sisa tersebut.

Dalam laporan Malaysiakini tu jugak ada dinyatakan bahawa sebuah reaktor Nuklear berkemungkinan besar akan ditempatkan di kawasan Kuantan atau berdekatan.

Kononnya menurut sebuah akhbar (yang TIDAK dinyatakan akhbar apa) telah mendedahkan bahawa salah sebuah loji Nuklear ni akan dibina di Temerloh.

Kalau la Temerloh tu kawasan yang 'berdekatan dengan Kuantan', kecik sangat la Negeri Pahang ni sebab dari Kuantan nak sampai ke Temerloh je makan masa 2 jam. 

Itu pun ikut 'Highway'. Dah nampak dah penulis artikel tu cuba nak menipu. Akhbar apa yang di rujuk pun dia tak bagi tau. Lepas tu sesuka dia je kata Temerloh tu dekat dengan Kuantan.

Yang paling best sekali, dia kata bahan Thorium tu boleh digabungkan dengan Americium bagi menghasilkan sebuah reaktor nuklear mudah alih.

Wah! Ada jugak reaktor nuklear mudah alih ni ye. Setahu Semut, reaktor mudah alih ni Si Fuziah tu sahaja. Sebab dia memang mudah alih pun.

Dia boleh dialih - alihkan dari Batu Pahat ke Kuantan untuk jadi pemporak peranda bagi kawasan tersebut. 

Dia ditugaskan khas untuk mengucar-kacirkan penduduk - penduduk Kuantan dengan kenyataan yang tidak ada asas yang kukuh.

Jadi Semut nak tanya 4 soalan untuk Si Fuziah Salleh ni:

1. Adakah dia seorang yang layak untuk memberi jaminan bahawa kilang Lynas tu merbahaya? Apa kelayakan yang dimiliki untuk memberi jaminan tersebut?

2. Kalau dia mempunyai kelayakan tersebut, boleh tak dia jamin bahawa kilang lain yang ada di Gebeng tu tak merbahaya untuk keselamatan rakyat?

3. Adakah dia setuju bahawa bahan yang dihasilkan daripada proses logam nadir itu banyak memberi manfaat kepada rakyat seperti penghasilan mentol, 'casing' iPod, dan sebagainya?

4. kalau dia setuju, kenapa dia hanya menceritakan mengenai bahaya sisa toksid dari kilang itu sahaja dan bukan bahan yang dihasilkannya?

Pandai sangat tanya orang, dia sendiri tak dapat jawab soalan yang mudah macam ni. Bila ditanya, dia diam pulak. Macam haram!!!
Categories: ,

5 ulasan:

  1. semut..ko dok kuantan ke..pikirla skit org2 yg dok sane..anak2 kecik, aset2 jatuh (rumah, bisnes etc)..agak2 la klu kilang ni wat lbih kurg 2 KM drp umah ko, ko pindah ke x? jawab tu dlu..
    1 lg, knape krajaan bg bebas cukai slama 12 thn eh..tu aku x tau..ko tau?

    BalasPadam
  2. xde kene2 mngene ngn politik tertentu konon
    bleh lah la..aku tgk blog ko pun tau.
    bgtau jela sokong umno.
    ke malu sgt nak ngaku.
    mmg semut la kau.

    BalasPadam
  3. kotrang 2 ekor nie memang betul katak dlm tong tahik.tak faham hal radiation nak bercakap sgt....konon mcm hebat la tu...puiittt!! apa yg pelik sgt 12 yrs wo tax...nape x bising kilang lain kt gebeng yg dapat 20thn wo tax...huh dungu!! kalau nk kritik biarla ats dasar ilmu dan fakta...bukannye ikut peluh ketiak pemimpin korang....sikit2 salahkn umno.aku dulu pun nok jugak sokong opposition party...tp tengok gaya intelektual tahap pak pandir...melalu jer...xjadi la.

    BalasPadam
  4. Kilang yg dah ada kat gebeng tu pu dah belambak suang sisi toksik ke dlm sg berhampiran......nak tambah lagi kilang cam Linas ni.....bodoh punya pemimpin yg meluluskan

    BalasPadam
  5. korang ckp mcm cinta kan alam sekitar......da tgk belom area tapak pelupusan sampah kat jabur???tu baru kat area kuantan saja....

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping