Khamis, Oktober 27, 2011


Dalam ucapannya, Abdul Rahim menekankan perspektif sejarah termasuk susur galur ancaman pengganas komunis sejak zaman sebelum negara mencapai kemerdekaan lagi.
Menurut Abdul Rahim, sebelum negara merdeka, orang Melayu berada dalam keadaan yang sangat ‘miskin’ dan mudah untuk diresapi dengan ideologi-ideologi negatif seperti fahaman komunis.
Katanya, ketika itu juga muncul gerakan hasil gabungan Parti Komunis Malaya (PKM) dengan golongan nasionalisme berhaluan kiri yang cuba mempengaruhi orang Melayu dalam usaha mereka untuk menubuhkan sebuah negara republik.
“Orang Melayu ketika itu ‘miskin’ dari segi ideologi, ilmu pengetahuan, apatah lagi ekonomi. Bagaimanapun, terdapat tiga perkara orang Melayu sangat ‘kaya’ ketika itu iaitu ketaatan kepada raja-raja, agama dan perpaduan sesama mereka.
“Kekayaan itulah yang menyebabkan puak-puak ini (PKM dan golongan nasionalisme berhaluan kiri) gagal dalam usaha mereka untuk menjadikan Tanah Melayu ketika itu sebagai sebuah negara republik.
“Jadi, dengan pelbagai cabaran yang dihadapi negara pada masa kini, orang Melayu perlu kembali kepada tiga kekayaan tersebut dan bersatulah semula demi masa depan rakyat serta negara,” jelasnya.
Ps: Mungkin, pada persepsi sesetengah orang, itulah hakikat miskin yang dimaksudkan. Tetapi dalam erti kata sebenar, Melayu miskin memang wujud.

Kenapa Melayu miskin? Mereka miskin sebab sikap mereka sendiri yang tidak mahu berjaya dalam hidup. Dan perkara seumpama ini dipergunakan oleh puak Pakatan Pembangkang.

Kalau kita tengok dengan teliti, antara janji - janji yang mereka taburkan kepada orang Melayu menjurus kepada perkara seumpama ini.

Mereka jelas mahu orang Melayu kekal ditempat mereka. Maka sebab itu mereka bagi semua benda secara percuma kepada rakyat tanpa perlu mengeluarkan keringat.

Sebagai contoh, anak - anak Peneroka yang disuap dengan janji - janji pemberian tanah Felda Plantation. Ternyata ianya hanya janji kosong mereka sahaja.

Kenapa tidak mereka menekankan semangat dikalangan anak - anak Peneroka ini agar keluar dari bayangan ibu bapa mereka di kawasan Felda?

Persoalan yang Semut sering bangkitkan ialah, adakah anak - anak Peneroka itu juga perlu menjadi Peneroka seperti ibu bapa mereka? Adakah itu tujuan Felda diwujudkan?

Padahal, Felda diwujudkan bagi membantu orang Melayu khususnya agar mereka dapat keluar dari kancah kemiskinan dan berjaya dalam hidup.

Malangnya, perkara seumpama ini tidak dilakukan oleh Pakatan Pembangkang. Mereka mempergunakan anak - anak Peneroka ini demi mendapat sokongan.

Semuanya dibuat demi Kepentingan Politik semata - mata. Bukan niat nak membantu Melayu keluar dari kemiskinan. Jauh sekali nak bantu meringankan beban rakyat!!!
Categories: , , ,

4 ulasan:

  1. Walaupun yg berkuasa di tanah malaysia kini adalah pemimpin berketurunan melayu, Islam dan berparti melayu, tapi sanggup membiarkan umatnya dinegeri berkenaan terus ketinggalan dari segi prasarana. Kalau ikhlas nak tolong melayu, apa salah kalau dibina lebuhraya 3 lorong dari KL melalui 3 negeri majoriti melayu, berbanding 2 jambatan untuk negeri minoriti melayu. Melayu mcm haramjadah kalau mcm tu. Ikhlas kununnya...Kalau org kata parti melayu kepal butuh besaq..marah pulak.

    BalasPadam
  2. totally agree, btw realitinya nak ubah budaya orang Melayu yg suka " senang mudah " ni kalau nak diubah mungkin memakan masa berpuluh tahun lagi, wallahuallam.

    BalasPadam
  3. anon 9.25 PG. Hang cakap ikut sedap mulut saja. Melayu mcm hang la kepala butuh besar. Jenis tak kenang budi. hanya tau salah orang lain saja. Awat ... nak bina lebuh raya tu pakai cakap saja dah jadi. Kerenah puak haram jadah tu hang tak mahu ambik kira. bodoh punya manusia..

    BalasPadam
  4. mungkin Anon 9:25 PG terlupa yang PAS juga merupakan parti Melayu.
    Erk, diorang pun kepal butuh besaq jugak ke?
    Hehehe...

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping