Khamis, Januari 05, 2012


Satu tanda tanya berkaitan dengan kenyataan terbaru yang dibuat oleh Si Nurul Izzah ni. Kenapa dia beria - ia benar nak Mimos Berhad menyemak semula senarai daftar pemilih?

Apa yang membuatkan dia nak sangat senarai tersebut disemak dan disahkan oleh syarikat tersebut? Apa kelebihannya jika ia disemak oleh syarikat terbabit?
Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar mendakwa Suruhajaya Pilihan Raya (SPR) menolak cadangan Jawatankuasa Pilihan Parlimen bagi Penambahbaikan Pilihan raya (PSC) supaya melantik Mimos Berhad bagi membersihkan dan mengesahkan senarai daftar pemilih.


Katanya, beliau dimaklumkan mengenai perkara itu sewaktu pertemuannya bersama beberapa pemimpin PKR dengan pengarah pilihan raya SPR Wilayah Persekutuan, Shafie Taib pagi ini.



Ahli parlimen Lembah Pantai itu mendakwa perkara itu berdasarkan minit mesyuarat yang dihadiri Shafie dengan SPR pusat, tanpa dijelaskan alasan penolakan cadangan PSC itu atau syarikat yang menggantikan Mimos.



Nurul Izzah menyuarakan kebimbangannya berhubung pangkalan data pusat SPR dan sistem yang menghubungkan antara sistem Jabatan Pendaftaran Negara dan SPR yang didakwanya "tidak terkini dan terdapat beberapa kelemahan yang perlu dirungkaikan".



"Kami dimaklumkan dalam pertemuan SPR yang terbaru, (mereka) memutuskan Mimos tidak akan digunapakai sebagai syarikat yang akan mengesahkan daftar pemilih.



"Ini amat membimbangkan. Cadangan PSC ditolak setakat ini oleh SPR, supaya Mimos sebagai badan pengesahan (senarai nama pemilih)," katanya dalam sidang media selepas pertemuan tersebut di pejabat SPR Wilayah Persekutuan pagi ini.
Sebelum ini, seperti kebiasaan, senarai pemilih yang dikeluarkan oleh SPR akan disemak semula oleh parti - parti Politik. Hasil semakan tersebut akan dihantar semula kepada SPR.

Tidakkah cara itu lebih Bersih dan Telus daripada memberikannya kepada sebuah syarikat swasta? Adakah itu caranya mereka nak membersihkan senarai nama pengundi?

Kenapa Si Nurul Izzah ni tak nak terima cara yang sudah sekian lama digunapakai oleh SPR jika dia benar - benar mahu senarai tersebut dibersihkan?

Adakah PKR atau mana - mana parti dalam Pakatan Pembangkang tu terlalu MALAS nak semak sendiri daftar pemilih tersebut?

Kalau dah MALAS, jangan la sibuk - sibuk nak mempertikaikan pasal kerja - kerja orang lain!!! Buat je kerja tu sendiri!!! Nak suruh orang lain buat menda kejadahnya pulak!!!
Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping