Rabu, Mei 16, 2012


Sidang Dewan Undangan Negeri Pahang hari ini disambung semula dengan sesi membahaskan Usul Titah DYMM Tuanku Sultan Pahang.

Seperti yang dijangka, sesi perbahasan ini akan menjadi hangat tatkala Tuanku Sultan menyentuh serba sedikit mengenai perhimpunan yang mencetuskan huru hara.

Demi menegakkan benang yang basah, ADUN DAPigs dari Triang menyatakan bahawa sesebuah Negara Demokrasi memerlukan Demonstrasi.

Tanpa demonstrasi, maka demokrasi sesebuah Negara itu tidak akan membawa sebarang makna. Itu yang dijelaskan dalam sidang dewan petang tadi.

Namun, apabila disoal, sekiranya peserta demonstrasi bertindak diluar kawalan wajar dikenakan tindakan berat, ADUN DAPigs tu kembali terdiam dan tidak menjawab soalan.

Dia sebaliknya menyatakan demonstrasi yang dijalankan hanya untuk meluahkan perasaan rakyat terhadap beberapa isu yang difikirkan penting.

Walaubagaimana pun, ADUN DAPigs itu kembali terpinga - pinga apabila isu demonstrasi yang diadakan di Pulau Pinang dibangkit oleh Ahli Dewan.

Ketua Menteri Pulau Pinang yang juga Setiausaha Agung DAPigs pernah menyifatkan demonstrasi yang dilakukan oleh sesetengah pihak umpama tindakan tidak bertamadun.

Sebaliknya, kalau Pakatan Pembangkang buat, ianya diibrata sebagai luahan hati rakyat. Tapi, bila kena batang hidung sendiri, tuduh pulak orang tu tak bertamadun.

Untuk mengelakkan diri dari terus dikantoi, ADUN DAPigs tu kemudian cuba mengaitkan dengan isu keluarga Ketua menteri yang dikatakan tidak bersalah.

Dia dengan jelas mengatakan bahawa yang bersalah hanya Ketua Menteri Biawak tu sahaja. Keluarga tidak ada kena mengena. Jadi, demo depan rumah ni tak perlu.

Persoalannya; Jika sebuah Negara yang menjalankan dasar Demokrasi memerlukan Demonstrasi, tak kira la dimana pun orang buat demo. 

Walau didepan rumah orang sekali pun, ianya tetap boleh dilakukan sebab Negara Demokrasi. Ianya juga merupakan sebahagian dari Hak Asasi Manusia.

Malah ADUN DAPigs tu jugak yang cakap. Demonstrasi ni hanya satu cara rakyat meluahkan ketidak-puasan hati dan perasaan mereka berkaitan dengan sesuatu isu. Jadi, nak buat demo kat mana sekali pun tak salah!!!

Ps: Tak heran la kalau orang kata DAPigs ni memang suka buat huru hara tak tentu arah. Malah, tragedi 13 Mei juga berpunca dari mereka jugak. 

Mana tidaknya. Dah fahaman mereka menyatakan demokrasi memerlukan Demonstrasi, jadi, ada orang mati pun tak pe. Baru la demokrasi katanya!!! Itu Demokrasi Kepala Hotak Dia!!!
Categories: , , ,

1 ulasan:

  1. DEMOCRACY IS WHEN I NEED IT NOT WHEN YOU NEED IT. GITU KA ???

    POKOKNYA KENA ADA TANGGONG JAWAB. MANA BOLEH ADA KEBEBASAN TANPA ADA TANGGONG JAWAB. HANCURLAH.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping