Rabu, Mei 02, 2012


Badan Peguam Malaysia, dalam laporan interim mengenai perhimpunan itu, berkata perkataan seperti 'sampah', 'anjing' dan 'anjing kurap' dilemparkan terhadap anggota polis dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) yang hadir.
Laporan itu menyebut bahawa sekitar jam 2.50 petang berhampiran sekatan di Dataran Merdeka, beberapa pemantaunya menyaksikan peserta perhimpunan menjerit "masuk, kita masuk".
"Pasukan polis kemudiannya melepaskan meriam air dan gas pemedih mata ke arah peserta. Pemantau berkenaan, yang terperangkap di tengah-tengah kelompok peserta, kemudian mendengar sekumpulan peserta melaungkan 'undur, undur'.
"Bagaimanapun, sebahagian daripada peserta terus menjerit 'masuk, masuk'," kata laporan itu, sambil menambah pemantaunya menyaksikan peserta perhimpunan mencemuh anggota polis dan pasukan FRU di suatu lokasi lain, terutamanya selepas gas pemedih mata dan meriam air dilepaskan.
"Ada di antara peserta turut menghamburkan kata-kata 'anjing, anjing' dan 'anjing kurap' kepada polis dan pegawai FRU," menurut dokumen 31 muka surat itu.
Laporan itu hasil daripada pemantauan oleh 78 anggota Badan Peguam dan beberapa peguam pelatih, termasuk penjawat jawatan dalam Badan Peguam Malaysia yang secara sukarela menjadi sebahagian daripada pasukan pemantau.
Laporan itu turut menyebut beberapa pemantau mendengar peserta perhimpunan memanggil pegawai polis 'sampah' sambil mereka melintasi garisan polis.
"Pegawai polis, bagaimanapun, tidak memperdulikan apa yang dikatakan oleh peserta perhimpunan," lapor pemantau itu, yang merujuk kepada insiden jam 12.50 tengah hari berhampiran bulatan di Jalan Kinabalu.
Selanjutnya laporan itu menyebut antara 12 tengah hari dan 1 tengah hari, peserta di persimpangan Jalan Tun Perak, Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Raja telah menyorak 'boo' dan mengejek-ejek anggota polis tetapi tiada sebarang tindak balas daripada polis.
Laporan itu menyebut bahawa peserta perhimpunan, ada masanya, membaling objek seperti tin minuman, botol plastik kosong dan barangan lain ke arah kenderaan polis dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur yang bergerak di sepanjang Jalan Tun Perak antara 12 tengah hari dan 2 petang.
Kandungan laporan itu turut memuatkan pemerhatian pemantau berhubung cara polis mengendalikan keadaan.
Menurut laporan itu lagi Badan Peguam Malaysia akan memberi kerjasama penuh kepada pihak berkuasa dalam siasatannya mengenai kejadian pada Sabtu itu.
Presiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee memberitahu sidang akhbar di sini hari ini, majlis itu berharap untuk mendapatkan penglibatan pasukan polis dan badan eksekutif selain orang ramai untuk mengadakan rundingan yang lebih teliti berhubung perkara itu.
Categories: , , ,

12 ulasan:

  1. Laporan pemantau boleh kita terima tetapi jangan percaya Lim Chee Wah. Ini muslihat dia dan kawan2nya yang lain dalam Majlis Peguam!

    BalasPadam
  2. buat apa nak percaya dengan orang kafir..

    BalasPadam
  3. APA PUN KETOK GURU KATA ITU SEMUA HALAL DIZAMAN INI...

    BalasPadam
  4. Sepatutanya pihak polis tangkap je mrk semua, saya sbg rakyat Malaysia yg tidak memihak mana- mana bingung dgn rusuhan macam ni. Mrk melanggar undang2, menimbulkan kebencian penjawat awam & tamak utk berkuasa walaupun dah menang 4 negeri..Mrk ni mmg teruk..Bukannya bersih tetapi kotor...

    BalasPadam
  5. Salam Bro,kita harusnya mwengucapkan tahniah dan terima kasih kepada PDRM kerana berjaya mengawal keadaan dengan begitu tenang dan sabar.Kami bangga dengan Pasukan Polis DiRaja Malaysia.Tahniah !

    BalasPadam
  6. kalau tak ditangkap, mungkin dalam bershit 4.0 mereka akan bakar kereta polis pulak rasanya. menteri KDN kalau tak tau buat kerja, bagus berenti sj, pondan kat lorong hj taib lagi berani la...

    BalasPadam
  7. PRM harus ambil tindakan tegas..dan KDN juga jgn lagi berlembut..jika begini sikap KDN satu hari nanti akn hancur negara kita...saya amat benci dgn demonstrasi..kerja harian saya terjejas disebabkan jln raya ditutup disebabkan demontrasi oleh puak2 babi kuning...jikalau terjadi lagi perkara begini kemungkinan besar saya akan turut turun utk menghalang babi2 kuning ini dari membuat kacau...

    BalasPadam
  8. mereka ini ibarat SAMSENG UDARA[lalat' mahkluk yang merosakkan makanan senang cerita mahkluk perosak].ambiga dan anwarlah yang menjadikan mereka ini samseng udara yang merosak dan menjahanamkan harta benda awam.

    BalasPadam
  9. anwar dan ambiga mesti didakwa jika tidak dia akan melahirkan lagi banyak samseng udara kerana anwar adalah bapanya dan ambiga adalah ibunya.

    BalasPadam
  10. aku hairanlah apasal masa anwar jadi TPM dulu, PRU dan pilihanraya2 kecil yang lain bersih? apasal bila sekarang ni baru anwar menyalak kata PRU tak adil? pelik2...

    BalasPadam
  11. tak kan tak tau al juburi ni kawan baik al gore. ala kawan yahudi jugak la..suma jubur dia suka...haha kalau al juburi pidato kalah hitler..tapi perangai ala ala setan la jugak.

    BalasPadam
  12. lagi satu pasal babiga..dia banyak makan babi tu la perangai serupa babi jugak. sapa la pasangan lesbian babiga kan? hampa tau ka? Mau ka anwar taruh punggung babiga? ayo yo banyak geli laaaaa...banyak hitam jugak.hahahahaha....

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping