Isnin, Mei 13, 2013


Sewaktu seorang sahabat SH beratur untuk membuang undi seawal jam 8.30 pagi pada 5 Mei yang lalu, dia terdengar perbualan sekumpulan anak Cina.

Kebetulan, sahabat SH faham bahasa Cina dan mampu untuk bertutur dengan fasih. Namun dia tidak masuk campur dalam perbualan mereka.

Diantara kumpulan anak Cina itu ada seorang yang mengutarakan kisah mengenai pemerintahan Cina di Malaysia. Katanya, tak de masalah sekiranya Cina memerintah.

Setelah diterjemah: "Kenapa pula perlu wujud masalah sekiranya negara ini ditadbir oleh kita? Di Singapura tak de masalah pun."

"Malah, Singapura lebih maju dari Malaysia sekiranya dibandingkan dari segi ekonomi kerana ditadbir oleh bangsa kita. Jadi tak salah kalau kita UBAH," kata anak Cina tu.

Kisah ini diceritakan sendiri oleh sahabat SH. Jika kita baca dari satu sudut, ianya kelihatan rasis. Tapi, kenyataan anak Cina itu juga wajar dianggap rasis.

Mereka menuntut hak untuk memerintah Negara. Jadi, adakah salah untuk kita menolak tuntutan tersebut? Kenapa mereka tak dilabelkan sebagai rasis?

Kenapa hanya orang Melayu sahaja yang sering dilabelkan rasis setiap kali cuba untuk mempertahankan hak Melayu? Adakah itu yang dikatakan 'Keadilan'?

Nah!!! Sekarang, keadaan sudah berubah. Anak - anak Cina yang berbual sewaktu hendak membuang undi tempoh hari pasti tergamam melihat keadaan hari ini.

Diorang jugak yang berangan - angan untuk memerintah Negara. Diorang kata, tak de masalah kalau Cina jadi pemerintah. Diorang jugak yang nak sangat UBAH kan?

Nah! Sekarang, tak de masalah jugak kalau TAK DE wakil Cina dalam Kerajaan. Malaysia boleh maju tanpa kehadiran mereka juga. Jadi, tak payah cakap banyak. Kalau rasa Singapura lagi bagus, pergi pindah terus. Jangan buat semak dalam Malaysia!!!
KUALA LUMPUR: Sekiranya berlaku ketiadaan wakil kaum Cina dalam Kabinet maka ia tidak akan menimbulkan masalah besar kepada kerajaan atau masyarakat Cina, kata seorang ahli akademik hari ini.

Dr Ser Wue Hiong, Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Bahasa Asing di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), berkata jika scenario itu berlaku maka sebarang kebimbangan hanya untuk jangka masa pendek dan boleh diatasi.  
MCA dan Gerakan mengambil keputusan tidak mahu menerima jawatan dalam Kabinet atas dasar 'menghormati keputusan pengundi' selepas kedua-dua parti komponen Barisan Nasional (BN) itu mencapai prestasi buruk pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), 5 Mei lalu. 
Pendirian kedua-dua parti itu telah menimbulkan persoalan daripada semua pihak. Sebilangan pihak khuatir masyarakat itu akan dipinggirkan sekiranya mereka tidak mempunyai suara dalam Kabinet manakala ramai termasuk Ser mempunyai pandangan sebalik.

Ser memberitahu Bernama bahawa hakikat pengundi Cina menolak calon MCA dan Gerakan membuktikan isu wakil Cina dalam Kabinet juga tidak menjadi kebimbangan kepada mereka.
Categories: , , ,

3 ulasan:

  1. Walau pun tak ada wakil dan tak ada masalah, tapi akan mengeluh juga nanti.

    BalasPadam

  2. Jangan perchaya apa pon komen bijak pandai china...china kafir tetap china...

    Telunjok lurus kelinking berkait...pepat di luar renchong di dalam...

    BalasPadam
  3. Ckp2 tak ada masaalah tu sekadar utk menyedapkan hati brader!!!! Dalam hati dan fikiran???????? Allah swt saja yg tau.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping