Selasa, November 19, 2013


Dikala ini, ramai pemimpin PAS yang sibuk dok bercerita pasal perlaksanaan Hukum Hudud. Masing - masing sibuk menjaja cerita pasal Hudud ni ke hulu ke hilir.

Ada jugak dikalangan pemimpin PAS ni yang ghairah bercerita pasal Hudud turut membangkitkan nama Negara Brunei. Ramai yang puji pemimpin Negara tersebut.

Tak pelik jika Brunei laksanakan Hudud. Hakikatnya, Demografi penduduk di Malaysia dan Brunei mempunyai perbezaa yang cukup ketara. Dan perkara ini tidak dijelaskan oleh PAS.

Jika dilihat, memang Brunei layak untuk melaksanakan Hudud. Populasi penduduk di Negara tersebut melayakkan mereka untuk berbuat demikian.

Brunei mengamalkan sistem Monarki Mutlak Berparlimen dimana Sultan adalah Pemimpin Utama dan merupakan Ketua Agama Islam. Seluruh rakyat berada dibawah naungannya.

Jelas ianya menyangkal dakwaan dari Profesor Badut semalam yang mengatakan Sultan tak de hak ke atas mereka yang bukan Islam mengikut Hukum Islam.

Dengan hanya mempunyai rakyat seramai lebih kurang 400ribu orang, tidak mustahil mereka mampu melaksanakan Hukum Hudud. Hampir 2/3 dari mereka beragama Islam.

Tidak ada sebab kenapa Hudud tidak boleh dilaksanakan di Brunei kerana jumlah penduduknya yang tak berapa ramai tetapi pendapatan Negaranya banyak.

Bayangkan. Orang yang baru habis belajar pun diberi gaji oleh Kerajaan secara bulanan. Jadi bab nak mencuri tak timbul sebab semua orang ada pendapatan sendiri.

Nak kata rakyat Brunei nak berzina pun payah sebab kalau nak kahwin Kerajaan sendiri bagi duit belanja. Kahwin pun percuma. Rakyat cuma kena bayar Mas Kahwin sahaja.

Inikan pulak nak berpoligami. Ianya memang dianjurkan oleh pihak Kerajaan sendiri. Jadi, isu berkaitan dengan zina memang tak timbul lansung di Brunei.

Di Malaysia ni sebut Poligami je dah mula ketar kepala. Ada yang siap kena kejar dengan Parang lagi sampai terpaksa melarikan diri ke Negara jiran.

Tapi, jangan salah anggap apabila isu berkaitan dengan Hudud di Brunei ni menyebut bahawa undang - undang tersebut hanya tertakluk kepada agama Islam sahaja ye.

Kita kena ingat bahawa Brunei hanya ada satu Mahkamah iaitu Mahkamah Syariah. Maka seluruh penduduk tertakluk dibawah Hukum Syariah.

Nah!!! Sekarang bezakan lah Brunei dengan Kelantan yang mana rakyatnya sendiri pun tak de kerja. Terpaksa pergi ke tempat lain mencari rezeki. Jadi, tak payah la sibuk nak mempolitikkan pasal Hudud ni semata - mata untuk meraih sokongan orang!!!
Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping