Sabtu, Disember 07, 2013


Pemuda Pas mendakwa golongan muda berasa 'bosan' dengan isu muzakarah yang banyak kali dicadangkan namun tiada pelaksanaannya walaupun ia mendapat maklum balas daripada pimpinan Umno-BN.

Ketuanya, Suhaizan Kaiat berkata, cadangan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada Muktamar Tahunan Pas lalu itu baik, namun kedua-dua pihak dilihat tidak serius untuk merealisasikannya dan isu itu terus lenyap begitu sahaja seperti sebelum ini.

"Saya lihat anak muda bosan dengan isu muzakarah, berkali-kali disebut tetapi tiada pelaksanaan.

"Anak muda mahu kedua-dua pihak laksanakannya dengan baik, bukan sekadar buat cadangan dan tutup tanpa penyelesaian," katanya semasa sesi wawancara eksklusif bersama Sinar Harian Online di Pejabat Agung Pas.

Beliau berkata demikian mengulas lanjut kenyataan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyarankan supaya muzakarah dengan Pas boleh disusuli selepas tamatnya Perhimpunan Agung Umno.

Muhyiddin berkata, Pas perlu mengemukakan cadangan tentang skop perbincangan serta pimpinan yang perlu hadir untuk menjayakan usaha tersebut.

"Kita (Umno) sentiasa terbuka, tidak pernah menolak dan ikhlas kalau ada mana-mana pihak mencadangkan diadakan muzakarah demi perpaduan Melayu dan Islam.

"Selepas Perhimpunan Umno boleh disusulkan tentang muzakarah ini, pihak Pas perlu beri cadangan tentang skop perbincangan dan siapa yang akan terlibat," katanya.

Sementara itu, menurut Suhaizan lagi, muzakarah itu tidak mengehadkan pembabitan pimpinan Pas dan Umno sahaja, sebaliknya ia terbuka kepada semua pihak berkepentingan.

Tegasnya, tafsiran sempit mengenai kerjasama muzakarah itu perlu dihindarkan kerana jika melibatkan Umno sahaja, dikhuatiri akan wujud agenda tertentu yang akan merugikan Pas pada masa akan datang.

"Muzakarah itu bukan antara Pas dan Umno sahaja, tetapi semua pihak boleh terlibat khususnya pelaksanaan syariat, isu anak muda dan sebagainya.

"Muzakarah itu bukan hendak satukan Pas dan Umno, ia boleh libatkan NGO Islam seperti Abim dan Ikram dalam memberikan pandangan dalam isu tertentu," katanya lagi.
Categories: ,

1 ulasan:

  1. Why not ? Siapa yg rugi, siapa yg marah, siapa yg membenci, sesama Islam bekerjasama.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping