Isnin, Disember 08, 2014

Wah!!! Takkan itu sahaja yang mampu dilakukan terhadap pemilik lesen perniagaan yang dibayar sewa oleh peniaga - peniaga asing di Petaling Street tu? Takkan tak de tindakan?

Soalnya, kenapa isu ini tidak dimuatkan dimuka hadapan akhbar - akhbar tempatan? Kenapa ianya seolah - olah cuba hendak disembunyikan sedangkan ianya satu isu yang besar?

Sampai tahap ada yang kaut keuntungan dari sewaan hingga mencecah RM 8000 sebulan. Kira hebat tak hebat la pendatang asing tu berniaga ye tak. Tapi semuanya cuba didiamkan.

Walaubagaimana, tindakan yang dilakukan oleh Menteri Wilayah Persekutuan ni masih boleh lagi kita terima. Setidak - tidaknya, dia nak jugak ambik perhatian terhadap isu yang dibangkitkan.

Malah dalam komen yang diberikan melalui The Rakyat Post, beliau meluahkan rasa tidak puas hati terhadap tindakan yang dilakukan oleh pemilik - pemilik lesen perniagaan berkenaan.
“Saya sedih, ada juga anak muda Cina nak berniaga, tapi sewa terlalu tinggi, kerana mereka (pemilik lesen) suka sewakan kepada bangsa asing,” katanya selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Dwi-Tahunan Persatuan Telugu Malaysia Ke-40, pada Ahad.
Tengku Adnan berkata, peniaga di Jalan Petaling mempunyai ‘Prosedur Operasi Standard (SOP)’ mereka sendiri, ketika agensi penguat kuasa melakukan pemantauan.
“Apabila datang KPDNKK (Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan), semua barang ‘branded’ akan hilang daripada atas meja.
“Kalau datang pegawai Imigresen, pekerja-pekerja ataupun peniaga yang tidak mempunyai kerakyatan akan lari di lorong-lorong tikus…hilang.
“Datang DBKL (Dewan Bandaraya Kuala Lumpur) pula, dia akan pastikan tuan punya lesen itu akan duduk, bila saya lalu 40 minit, tak ada tuan punya lesen, selepas 10 minit dia dah tahu saya ada, baru saya nampak muka,” katanya.
Sepatutnya, sebagai pihak berkuasa, mereka boleh tarik balik lesen perniagaan tersebut dari pemilik asalnya. Buat apa pulak nak dibuka tempat perniagaan yang baru khusus untuk satu kaum sahaja?

Kalau nak bukak tempat perniagaan baru, pastikan semua kaum boleh berniaga. Jangan hanya setakat satu kaum. Itu RASIS namanya!!! Kalau diorang nak meroyan, itu diorang punya pasal la!!! Nampak sangat yang diorang ada genetik DAPigs dalam darah mereka!!!
Categories:

3 ulasan:

  1. Selama ni pun memang bangsa asing pun yg meniaga disitu sejak drp merdeka lagi. Bangsa tu akan buat apa saje asalkan mendatangkan duit kerana duit tu tuhan dia.

    BalasPadam
  2. Selama ni tuduh melayu Ali baba..bukan main hebat hina melayu..dia org apa apek bangla atau apek myan..hahaha..tengok tu di cameron, bukan ke dulu org cina yg byk buka ladang sayur..abis tanah diteroka...aikkk sekarang dah jd ladang bangla ladang myanmar..hahaha..hahaha anak anak cina tu ke mana..tak mau kerja ladang lagi..mengata org dia yg lebih

    Kononnnn anak muda cina nak berniaga..jgn ni hanya pusing kepala ligat cari idea..dah dpt tempat baru jln baru, sewa lagi ke bangsa asing, cerdik sikit la pak pemimpin oooiiiii jgn asik kena tipu aje, dah abis tanah wilayah tu dirembat org cina, tak kan nak bagi jln lagi... Dulu dah dpt Petaling, ni apa pulak,

    Mana jln utk melayu..jln tunku rahman masjid India dikongsi bersama cina pun ada kedai kat situ mak ooooiiiii..

    Dah lah sebut anak cina, INGAT OOOIIII yg undi awak tu yg menang kau org semua tu, ORG MELAYU ORG BUMIPUTERA, anak cina hanya tau sebut INI KALILAH UNDI DAP, dah lupa keep

    Melayu mudah lupa, baru je abis RETORIK PAU, berdegor degor atas pentas, turun pentas jd BANGANG

    Kalau nak buat yg baru BUKAN HANYA UTK ANAK CINA, tengok majoriti bangsa negara, 60% wajib diberi ke MELAYU BUMIPUTERA

    Masih tak sedo ke awak semua tu duduk kat atas, atas UNDI MELAYU BUMIPUTERA, FAHAMMMMMMMM, buat tindakan tengok dulu atas bawah kiri kanan

    BalasPadam
  3. Kalau org melayu, ada la pemimpin kata org melayu malas, bla bla bla, kena ke cina aikkk anak cina dibela, tak pulak kata cina malas nak duit aje, bukan ke Petaling st tu tempat dia org, jadi atuk ayah dia org punya la

    Bangang bangang

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping