Isnin, Januari 04, 2016

Pemimpin dari Parti Amanah Negara (Amanah) didesak agar tidak terlalu kemaruk nak meraih undi sehingga berani mencampuri urusan negara Brunei mengenai sambutan Krismas.

Profesor Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah berkata, kenyataan yang dikeluarkan pemimpin parti Si Mat Sabu tu mengenai sambutan Krismas di Brunei itu pasti akan menyeronokkan ‘ultra kiasu’.
“Peliknya, Kristian di Brunei tidak terasa apa-apa pun. Kenapa kita gatal punggung?” tulisnya di akhbar Sinar Harian.
Mengulas lanjut, pendirian yang dibuat sesebuah negara haruslah dihormati atas semangat kejiranan. Hal ini kerana sesuatu keputusan yang dilakukan pasti akan ada justifikasi tersendiri.
“Tetapi, inilah orang politik, bila nampak sesuatu isu yang memberi keuntungan politik atau undi. Semua mahu jadi jaguh kampung,” ujarnya.
Katanya lagi, tindakan Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah mengharamkan sambutan Hari Natal di Negara itu juga bukanlah sesuatu yang baru dan ianya bukan kali pertama dilakukan.

Bahkan katanya, hal ini kerana banyak negara lain di dunia, termasuk negara bukan Islam, yang tidak menyambut sambutan Hari Natal atau mengisytiharkan Krismas sebagai cuti umum.
“Israel yang terletak berhampiran Gereja Nativiti, Bethlehem, Palestin iaitu tempat kelahiran Nabi Isa A.S, pun tidak bercuti pada hari Krismas.
“Negara bukan Islam yang tidak bercuti Krismas adalah Bhutan, China, Jepun, Mongolia, Korea Utara, Laos, Rusia, Taiwan, Thailand dan Vietnam,” ujar beliau lagi.
Tambah Ridhuan lagi, Brunei ‘mengharamkan’ sambutan secara terbuka Hari Krismas kerana khuatir ia boleh menyesatkan umat Islam yang juga  merupakan majoriti di Negara tersebut.
“Umat Islam perlu menghindari perayaan bukan Islam kerana ia boleh membawa kepada tasyabbuh (penyerupaan) dan menjejaskan akidah. Mungkin ada yang berhujah, rapuh sangat iman umat Islam boleh terpengaruh dengan santa claus.
“Ini bukan soal rapuh iman atau tidak. Ini negara mereka dan mereka ada hak. Keadilan itu memberikan hak kepada yang berhak,” katanya.
Apa yang pasti, tindakan puak - puak dari parti pimpinan Si Mat Sabu mempertikaikan mengenai perkara itu membuktikan yang mereka sekadar mengikut telunjuk puak - puak DAPigs!!! Baca juga, Bila Evangalist DAPigs Hilang Akal!!!
Categories:

1 ulasan:

  1. pertimbagan 'peduli' pan gilababi mcm dap he he...

    tuhan adakan sinap dlm mekanisma sensitibiti rangsang luaran ... ada kontrol anak mata...ada koklia..ada pengsan..entah apa2 lagi terbaik kejadian.ada ke disyukuri dan di fikir2..untuk dicontohi supaya selesa,mana tau manusia mau akui dan bertindak lebe ok.bukan terkinja2 mcm dapan tu ho ho.yang utama diutamakan yang utama!
    memenuhi ruang politik 'peduli' sekadar kejar undi sifat orang gila.mengharap dosa pahala x dikira ...
    he he kan.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping