Jumaat, Mac 18, 2016

Ahli Parlimen BN Tasek Gelugor, Datuk Shabuddin Yahaya membangkitkan semula isu dakwaan rasuah membabitkan pemimpin DAP, Lim Guan Eng dalam pembelian rumah dan projek hartanah.

Pendedahan kembali skandal itu bagi pembinaan hospital swasta dan hotel mewah suite yang sepatutnya untuk dibangunkan sebuah projek perumahan kos rendah mencetuskan kekecohan di Dewan Rakyat pada Khamis.

Katanya, sewaan yang diberikan kepada Guan Eng setiap bulan sebanyak RM5,000 bagi sebuah rumah adalah terlalu rendah jika dibandingkan dengan harga rumah tersebut yang melebihi RM5 juta termasuk kos renovasi.

Rumah berkenaan yang asalnya dimiliki oleh Phang Li Koon dan kemudian bertindak menjual kediaman tersebut kepada Ketua Menteri Pulau Pinang itu hanya pada harga RM2.8 juta sahaja – separuh daripada harga pasaran.

Pendedahan dibuat ketika membahas usul titah Yang di Pertuan Agong di Dewan Rakyat telah menimbulkan kekecohan apabila wakil pembangkang terutama dari DAP Pulau Pinang mula bertikam lidah dengan Shabudin.

Pemimpin veteran UMNO tersebut bagaimanapun berterusan mendedahkan lebih banyak lagi bukti-bukti transaksi penyelewengan jual beli hartanah yang langsung dapat mengaitkan Guan Eng terus dengan kes rasuah.

Pembangkang yang ternyata amat malu besar juga berhujah isu panas berkenaan konon sepatutnya dibahaskan hanya dalam persidangan di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang dan bukan di Dewan Rakyat secara terbuka.

Timbalan Speaker, Datuk Ismail Mohamed Said enggan menerima bantahan dengan alasan pembangkang pun dibenarkan buat tuduhan terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak walaupun Perdana Menteri tiada di parlimen.

Berikutan itu, Shabuddin yang meneruskan hujahnya menggesa Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta Kementerian Kewangan menyatakan kadar nilaian sebenar harga rumah berkenaan dari 2008 hingga 2015.
“Saya ingin juga ingin memohon pihak SPRM menyatakan laporan status kes ini terus disiasat terutamanya salah guna kuasa YB Bagan yang sewenang-wenangnya buat pertukaran syarat tanah dan penambahan plot ratio 7 : 1.
“Ini dibuat bagi membolehkan pembinaan hotel setinggi 19 tingkat tanpa membuka tender semula dan anehnya mengekalkan syarikat yang sama dengan jumlah tender yang sama, sedangkan perkara yang lain sudah berubah.
“Ini jelas tidak adil kepada syarikat-syarikat lain yang menyertai tender itu sejak dari awal lagi,” katanya sambil menuntut pihak Kementerian Kewangan menjelaskan kadar sewa semasa mengikut tahun yang berkenaan.
Sehubungan itu pada sidang media selepas perbahasan, Shabuddin menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar segera ambil tindakan dengan melakukan siasatan ke atas pendedahan skandal tersebut.

PS: Kiranya, tak MAKSUM jugak la Si Tokong DAPigs ni rupanya. Hidup banyak diselubungi TAIK, tapi nak mengaku diri dia Alim!!! Ini baru betul - betul perangai macam YAHUDI!!!
Categories: ,

5 ulasan:

  1. Jgn terlalu percaya dgn cina komunis bangsat haram jadah nie...
    Klu babi nie tidak kena penjara krn jelas berlaku rasuah...mmg parti dap parti babi anak beranak paling sial!!!!

    BalasPadam
  2. Masaalahnya adakah SPRM akan ambil tindakkan? SPRM dah bersalaman dan berpelukkan dengan DAP. Ramai pegawai teringgi SPRM adalah balaci pembangkang. DAP boleh kawtim SPRM. Kalau orang BN cepat je ambil tindakkan. Kalau pembangkang banyak helah nak ambil tindakkan. SPRM in semua pukimak.

    BalasPadam
  3. Khalifa jusop lim anak murid tok guru nik aziz takkan la dia sanggup lakukan perkara songsang tu. Kau ni tak patut tudoh bukan bukan dosa tau. Nangis nik aziz di sana,tak kesian ke?

    BalasPadam
  4. Cina mana tak makan rasuah. cer citer. kalau tak makan..pemberi rasuah.

    BalasPadam
  5. Haha...masuk perangkap!!!pade muko...terlalu asyik cari salah orang...akhirnya sendiri masukk...Allah maha kuasa...

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping