Isnin, Disember 19, 2016

Kemelut diantara Parti Amanah Negara (PAN) dan juga Parti Keadilan Rakyat (PKR) semakin meruncing, apabila kedua-duanya mula bertelingkah secara terbuka didalam pembahagian kerusi pilihanraya khususnya dikawasan-kawasan kubu kuat masing-masing.

PAN yang sememangnya terdesak untuk mencari kawasan untuk meletakkan calon Pilihanraya Umum ke-14, mula melakukan perbuatan yang dianggap keterlaluan apabila berani ‘menceroboh’ kawasan yang menjadi milik PKR.

Jka difikirkan secara logik akal, PAN memang langsung tak mempunyai peluang untuk meletakkan calon mereka di sebarang Pilihanraya Kecil, Negeri ataupun Pilihanraya Umum kerana semua kawasan sudah pasti ada parti yang bertanding.

Tanpa merampas kerusi dari parti lain, PAN tak mempunyai pilihan untuk meletakkan calon dikawasan-kawasan tertentu melainkan bertembung dan ‘berperang’ dengan parti yang ada dikawasan-kawasan tersebut.

Masalahnya sekarang ini ialah, selain dari kesukaran untuk menentukan kawasan bagi meletakkan calon, PAN juga ketandusan calon berwibawa bagi meyakinkan pengundi dan juga rakyat untuk memilih mereka sebagai wakil.

Selain itu, keahlian PAN yang sedikit serta kekurangan penyokong parti telah membataskan kemampuan PAN untuk mencabar parti-parti lain yang jauh lebih senior didalam pembangkang. Kelemahan itu juga membuatkan PAN kurang diyakini untuk bertanding, khususnya menentang calon BN.

Ramai mengetahui bahawa PAN akan menyasarkan ‘muncung senjata’ mereka kepada Parti Islam SeMalaysia (PAS) di pilihanraya umum nanti. Dimana PAS meletakkan calon untuk bertanding, maka di situlah PAN akan berkampung.

Tetapi yang menjadi kekecohan sekarang ini ialah, PAS sudah tentu akan meletakkan calon bertanding dikawasan UMNO/BN dan juga kawasan Pakatan Harapan sendiri. PAS mampu berbuat demikian kerana PAS bukan dari kelompok Pakatan, malahan juga bukan dari gagasan Barisan Nasional.

Bagaimana PAN mahu bertanding melawan PAS sahaja sekiranya terpaksa berhadapan dengan UMNO/BN.., serta PKR ataupun DAP semasa di pilihanraya umum nanti? PKR, DAP, mahupun UMNO/BN amat mustahil untuk melepaskan kawasan mereka bagi memberi laluan kepada pertembungan satu lawan satu PAS dan PAN.

Inilah yang menyebabkan Khalid Samad marah sangat pada Wan Azizah dan PKR apabila kehendak PAN untuk bertanding menentang PAS di Parlimen Permatang Pauh dihalang. Memang betul bahawa P.Pinang atau mana-mana negeri pembangkang adalah bukan milik mutlak sesebuah parti, tapi itu bukan bermakna PAN boleh berbuat sesuka hati.
Categories: , ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping