Isnin, Disember 05, 2016

Nampak gayanya, kontroversi hangat yang menyelubungi Rejim PAS Kelantan berhubung isu Orang Asli Temiar ni semakin berlarutan yang pada keti ini menjadi seperti penyakit kronik kepada pemimpin di Negeri tersebut.

Tampil dalam satu kenyataan semalam, Menteri Besar Kelantan menafikan dakwaan bahawa Rejim PAS Kelantan tidak pernah menganaktirikan masyarakat Orang Asli malah tetap membela nasib mereka sejak sekian lamanya.

Menurutnya, Rejim PAS dibawah pimpinannya itu sebelum ini telah mewartakan sebanyak 973 hektar tanah sebagai rizab untuk Orang Asli serta 19,000 hektar lagi untuk kawasan rayau masyarakat itu di negeri ini.
"Sepatutnya isu ini tidak berbangkit. Komuniti Orang Asli di Kelantan hanyalah berjumlah kira-kira 10,000 orang sahaja dan sepatutnya kawasan itu sudah mencukupi serta tidak perlu dibangkitkan lagi.  
"Kerajaan negeri sudah berbincang dengan penghulu-penghulu yang dilantik dan mereka sendiri menyatakan rasa tidak senang hati dengan sekatan laluan balak yang diadakan sebelum ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Festival Islam di Balai Islam Lundang, Ahad.
Selasa lepas, 47 Orang Asli yang membuat sekatan di Simpang Petei dan jalan masuk ke Pos Bihai, Gua Musang ditahan polis selepas enggan berganjak dan tidak beredar daripada kawasan sekatan ketika operasi dijalankan Jabatan Perhutanan Kelantan.

Namun, isu tersebut menjadi topik hangat dikalangan rakyat apabila puak yang memusuhi parti tu dilihat cuba mengambil peluang untuk menyerang Rejim PAS Kelantan dan menjadikan isu itu sebagai bahan moral Politik Murahan mereka.

Malah, dengan kerjasama dari parti Ternakan DAPigs, PKR yang sebelum ini dilihat cuba nak mengambil hati PAS demi untuk meraih sokongan dari parti itu juga turut bersekongkol mempertikaikan Rejim PAS Kelantan secara terang - terangan.

Hakikatnya, tindakan mereka memperbesarkan isu berkaitan dengan Orang Asli di negeri Kelantan itu hanya sekadar taktik Politik Jijik untuk memburuk - burukkan PAS yang dianggap enggan tunduk kepda kehendak puak Pakatan Haprak tu.

Mungkin niat mereka, dengan membangkitkan kontroversi tersebut, PAS yang didakwa semakin 'Mesra' dengan UMNO itu akan bertambah lunak dan mudah untuk dicengkam kembali ke dalam Pakatan Haprak tu selepas puas dipujuk serta dirayu.

Cuba kalau PAS akur dan tunduk kepada kehendak puak Pakatan Haprak yang diketuai oleh DAPigs selaku 'Abang Besar' mereka tu. Mau ke diorang bangkitkan isu tersebut dan menjadikannya sebagai satu 'Kontroversi'? ATAU, adakah diorang hanya akan diamkan isu tersebut dan membiarkan nasib Orang Asli tu begitu sahaja???
Categories: ,

2 ulasan:

  1. Tak perlulah tunjuk tak cerdik dengan menuding jari pada AMANAH.

    Di mana peranan UMNO di sini (?) Kenapa tak ikut perangai Jamal Jamban atau umno selangor berdemonstrasi di pejabat MB Kelantan?

    Apakah umno kelantan lebih waras dari umno selangor (?)
    Atau umno kelantan tak dapat cukup bekalan dedak untuk aktif (?)

    BalasPadam
  2. Ada batu api di sebalik isu org asli di Kelantan. Tpi itu semua kerja sia-sia. Di Kelantan biasa je...tak ada pun org nak bercakap pasal isu org asli.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping