Selasa, Disember 26, 2017

Ketua Pemuda PPBM hanya ibarat seperti katak di bawah tempurung apabila mempersoalkan kegagalan Kerajaan menyediakan rumah mampu milik untuk golongan belia di negara ini.

Ketua Penerangan Pemuda Umno, Jamawi Jaafar berkata, Syed Saddiq sepatutnya membuat kajian terlebih dahulu sebelum membuat kenyataan itu kerana isu perumahan golongan belia sudah lama diperjuangkan oleh Pemuda Umno.

Beliau berkata, setiap tahun Pemuda Umno membangkitkan isu tersebut termasuk membahaskannya di Perhimpunan Agung parti bagi memberikan pandangan akar umbi mengenai keperluan perumahan di kalangan generasi muda.

Menurut Jamawi, banyak skim perumahan disediakan kerajaan untuk golongan belia antaranya Skim Perumahan Belia BSN, yang menyediakan bantuan bayaran ansuran bulanan sebanyak RM200 bagi dua tahun pertama.
“Kerajaan juga menyediakan program Perumahan Transit Belia Kuala Lumpur, untuk bantu golongan muda B40 yang bekerja di Kuala Lumpur memiliki rumah sendiri.
“Manakala, harga sewa rumah Program Perumahan Rakyat (PPR) di kawasan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) baru RM124 sebulan,” katanya.
Beliau berkata demikian membidas kenyataan Syed Saddiq bahawa kegagalan kerajaan pusat menyediakan rumah mampu milik untuk belia akan menyebabkan mereka dihukum pada PRU14.

Jamawi berkata, usaha Kerajaan membantu golongan belia memiliki rumah sendiri tidak terhenti setakat itu sahaja kerana bagi kawasan luar bandar, Kerajaan turut menyediakan Skim Rumah Bina Negara melalui Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.
“Program perumahan ini disediakan khusus kepada golongan belia generasi kedua peserta di tanah-tanah rancangan agensi di bawah kementerian seperti Felcra dan Risda.
“Harga yang ditawarkan bagi Rumah Bina Negara Risda adalah RM65,000. Kerajaan memberi subsidi sebanyak RM20,000. Ini bermakna pemohon hanya perlu membayar RM45,000 sahaja,” katanya.
Pada masa sama, Jamawi turut mempersoalkan kesungguhan parti pembangkang di Selangor dan Pulau Pinang yang juga gagal menyediakan rumah mampu milik kepada rakyatnya.
Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping