Ahad, Januari 07, 2018

Ketua Umum PKR menangguhkan penetapan calon perdana menteri Pakatan Harapan (PH) yang sepatutnya diselesaikan dalam mesyuarat Majlis Presiden PH semalam, kata sumber.

Sumber memberitahu The Malaysian Insight, bekas pemimpin pembangkang yang dipenjarakan itu mahu PH mendapatkan maklum balas daripada kumpulan masyarakat dan aktivis sivil mengenai calon mereka sebelum membuat pengumuman.

Bagaimanapun, majoriti pimpinan dalam mesyuarat itu menegaskan keputusan dan pengumuman calon PM akan dibuat tidak lama lagi, kata sumber.

Satu lagi syarat sebelum menamakan calon PM ialah gabungan parti pembangkang itu perlu menyelesaikan semua isu berkaitan rundingan kerusi.

PH kini mempunyai 48 jam untuk menyelesaikan rundingan kerusi sebelum konvensyen PH pada Ahad di mana calon akan diumumkan.

Majlis Presiden, yang terdiri daripada pimpinan tertinggi DAPigs, PKR, PAN dan PPBM, memberitahu media semalam yang calon PM akan diumumkan hujung minggu ini di Shah Alam.

Kesemua syarat ini dinyatakan oleh Anwar menerusi surat yang disampaikan oleh Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali ketika majlis itu memulakan mesyuaratnya semalam.

“Dalam surat itu Anwar berkata, walaupun PH bertunjangkan empat parti, tetapi kekuatannya adalah suara rakyat terbanyak.

“Menurut Anwar, PH perlu mengekalkan tradisi berunding dengan badan bukan kerajaan (NGO) dan aktivis masyarakat sebelum menamakan calon perdana menteri,” kata sumber itu kepada The Malaysian Insight dengan syarat tidak dinamakan.

Tidak sampai 30 minit Majlis Presiden PH memulakan mesyuaratnya semalam, PKR mengirimkan kepada media satu kenyataan daripada Anwar yang mengandungi mesej sama dengan kandungan surat yang dibawa Azmin itu. Kenyataan media itu dikirimkan melalui emel pada pukul 5.25 petang.

Tidak berapa lama selepas itu, Azmin dilihat meninggalkan mesyuarat Majlis Presiden PH lebih awal.

Menurut sumber itu lagi, Pengerusi PH Dr Mahathir Mohamad pada awalnya mahu berundur daripada mesyuarat kerana tidak mahu terlibat dalam perbincangan yang akan tertumpu kepada dirinya sebagai calon perdana menteri.

“Tetapi majoriti yang ada dalam mesyuarat mahu Dr Mahathir kekal berada dalam mesyuarat agar beliau dapat mendengar sendiri apa yang dibincangkan.

“Yang jelas dalam mesyuarat tiga parti iaitu Bersatu, Amanah dan DAP mahu calon perdana menteri Dr Mahathir dan calon timbalan perdana menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail dinamakan secepat mungkin, cuma PKR yang masih mahu ia ditangguhkan,” kata sumber itu lagi.

Selepas tiga jam bermesyuarat semalam, Dr Mahathir berkata calon perdana menteri hanya akan diumumkan semasa Konvensyen Kedua PH yang akan diadakan pada Ahad.

Pada sidang media yang dihadiri wartawan tempatan dan antarabangsa itu, pemimpin kanan PKR tidak bersama Dr Mahathir kecuali naib presidennya Xavier Jeyakumar.

Walaupun diasak berkali-kali tentang calon perdana menteri dan pembahagian kerusi PH, Dr Mahathir tetap mengatakan perkara tersebut hanya akan diumumkan semasa konvensyen.

Tetapi Dr Mahathir bertegas calon perdana menteri perlu diumumkan PH sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Dalam pemukiman yang diadakan PH akhir tahun lalu, Dr Mahathir dan Presiden PKR Dr Wan Azizah dicadangkan sebagai calon perdana menteri dan timbalan perdana menteri sekiranya berjaya menang PRU14.

Bagaimanapun, cadangan itu tidak dapat diumumkan kerana PKR masih mahu membincangkan perkara itu pada peringkat parti, walaupun Bersatu, DAP dan Amanah menyokong tanpa bantahan.
Categories: , , , ,

3 ulasan:

  1. PH = PAKATAN HIPOKRIT
    GO HEAD GOSTAN
    DI NEGARA PASIR BEDENGUNG..

    BalasPadam
  2. apa punya pakatan ni.. dua2 pemimpin rumah kata pergi.. otk pun dah nyanyuk asik lupa memanjang msia akan jd negara lawak.haha

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping