Selasa, Februari 09, 2010

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia.

Syukur Alhamdulillah kehadrat Allah S.W.T kerana diberi kesempatan kepada saya meneruskan kehidupan hari ini. Syukur juga saya kepada Allah S.W.T atas limpah rahmat Nya dengan fizikal yang cerdas serta minda yang waras. Sesungguhnya, kita sebagai manusia dan umat Islam khususnya perlu sentiasa rasa bersyukur kepada Allah S.W.T setiap hari malah setiap saat.

Saya juga ingin memanjatkan rasa syukur dan mengucapkan tahniah kepada Dato Seri Dr Zambry Abdul Kadir atas kemenagan beliau sebagai Menteri Besar Perak yang sah. Keputusan yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi semalam telah memberikan kemenangan 5-0 kepada Dato Seri Dr. Zambry. Maka dengan keputusan tersebut, tamatlah sudah kemelut politik di Perak. Sekurang-kurangnya, itulah yang kita harapkan.

Namun seperti biasa, DS Nizar dan konco-konconya masih tidak dapat menerima keputusan tersebut. Beliau menyatakan keputusan Mahkamah masih merupakan satu petanda Hitam di Malaysia. Keputusan Mahkamah, kata beliau, memberi gambaran bahawa institusi Kehakiman Negara masih tidak bebas dari apa-apa pengaruh. Beliau juga turut merayu supaya penyokong PR bertenang dan menerima keputusan tersebut walaupun ianya menyedihkan.

Itulah kenyataan beliau yang telah dilaporkan oleh DRS. Khalil Idham. Kenyataan DS Nizar ini bagi saya merupakan kenyataan orang yang sedang dipenuhi Ammarah, sedih, kecewa dan tidak puas hati. Tetapi bagi orang yang lapang fikiran dan cerdas mindanya pasti dapat melihat betapa ironiknya kenyataan DS Nizar setelah diumumkan kalah oleh Mahkamah itu. Kenapa saya kata begitu, kerana yang membawa Kes ini ke Mahkamah Tinggi ialah beliau sendiri. Cuba kita renung kembali, beliau telah mengemukakan kes tersebut di Mahkamah Tinggi selepas Mahkamah Rayuan menolak keputusan Mahkamah Sesyen pertengahan tahun lalu. Selepas ianya di bentang, di bahas dan dihujah, akhirnya keputusan telah dikeluarkan. Kenapa pula beliau tidak dapat menerima keputusan Mahkamah sedangkan beliau yang memfailkan kes tersebut? Kalau tidak percaya kepada Institusi Kehakiman dalam langkah pertama, kenapa buat juga? Pelik bukan?

Selain itu, beliau merupakan seorang Pemimpin Masyarakat. Juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri dan juga Ahli Parlimen. Beliau mewakili sebuah Parti yang bertunjangkan Islam, kononnya. Tetapi adakah perilaku beliau ini boleh menjadi contoh kepada masyarakat? Buat sesuatu dengan harapan beliau dapat kuasa, tetapi apabila keputusan tidak menyebelahi beliau, orang lain yang dipersalahkan. Adakah beliau sebelum jadi wakil rakyat tidak pernah belajar sifat-sifat tanggungjawab? Sepatutnya, beliau sebagai 'role-model' kepada rakyat dibawah pimpinannya perlu mengakui keputusan Mahkamah tersebut. Pendekatan yang seharusnya beliau ambil ialah kembali kepada Islam dengan rasa Syukur. Tindakan-tindakan beliau bukan sahaja menunjukkan sifat-sifat Asobiah, jumud malah seolah-olah riak dengan mengatakan bahawa hanya beliau sahaja yang benar.

Sepertimana yang telah saya nyatakan sebelum ini dan di awal posting, sebagai Manusia biasa dan Muslim yang beriman serta bertaqwa kepada Allah S.W.T, kita perlu bersyukur dengan apa sahaja nikmat Allah S.W.T. Sesungguhnya setiap sesuatu yang telah ditentukan Allah ketas umat manusia ada khifarahnya. Seorang muslim yang sejati sepatutnya banyakkan bersabar, bertasbih dan bertahmid serta bertawakal kepada Allah atas apa yang telah berlaku kepada mereka. Bukan pergi dari Mahkamah ke Mahkamah menuntut keadilan tetapi bila kalah, salahkan mahkamah itu pula. Macam orang bodoh pun ada juga.

Darjat beliau, DS Nizar dilihat seperti seorang pengemis yang hanya tahu meminta-minta dan bila tak dapat, beliau marah dan mula menyalahkan orang lai. Sedarlah akan khifarah Allah. Jika ditanya saya, apa saya akan buat sekiranya saya berada ditempat beliau, perkara pertama yang saya akan lakukan ialah bersyukur kepada Allah. Dengan harapan agar saya tidak digolongkan dalam golongan pertama dihisab diakhirat kelak dan sesungguhnya Allah S.W.T mahu menyelamatkan saya dari bahaya melakukan kesilapan serta dosa secara tidak sedar. Bukan menyalahkan orang lain.

Fikir-fikirkan lah.

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping