Ahad, Februari 07, 2010

Jumaat masuk hari kedua perbicaraan kes Saiful vs DSAI di dengar di Mahkamah. Geli saya nak meletak perkataan yang digunakan untuk pertuduhan ke atas DSAI itu. Bukan sebab saya menyokong beliau, tetapi mengambarkan keadaan perilaku luar tabii itu sahaja sudah cukup untuk memualkan umat Islam yang benar-benar beriman kepada Allah S.W.T. Teringat kisah Nabi Luth A.S dengan kaumnya. Mengenangkan bagaimana dunia ini diterbalikkan Allah S.W.T setelah beribu tahun lamanya Nabi Luth memujuk kaumnya ke jalan yang benar dan meninggalkan perilaku tersebut sudah cukup membawa keinsafan kepada muslimin sekalian. Nauzubillah.

Tetapi posting saya hari ini bukan mahu menceritakan atau mengupas dengan lebih lanjut prosiding yang sedang berjalan di Mahkamah. Membaca surat khabar pagi tadi sudah cukup alasan bagi saya untuk tidak mengelaboritasikan mengenai perkara tersebut. Saranan Dato Seri Wira Rais Yatim saya turuti. Bukan takut, tapi prinsip penulisan seharusnya begitu. Jangan cerita apa yang kita tak tahu secara keseluruhan. Insya Allah cara ini dapat mengelakkan fitnah dari teru berleluasa. Apa yang saya ingin paparkan hanya beberapa kemusykilan dalam insiden disekitar Mahkamah sepanjang dua hari kes tersebut diperdengarkan.

Seingat saya, suatu ketika dahulu, sebaik DSAI dilucutkan dari jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, kecoh satu Malaysia. Berjuta-juta rakyat turun menyatakan sokongan tidak berbelah bahagi mereka kepada DSAI yang pada ketika itu dikatakan tidak bersalah. Mereka berarak mengadakan Reformasi dengan kaedah demonstrasi jalanan. Jumlah dan bilangan penyokong-penyokong fanatik beliau cukup untuk memaksa kumpulan FRU turun dengan sepenuh tenaga. Malah pertempuran-pertempuran kecil juga turut terjadi. Akibatnya, beberapa orang dari mereka termasuk pasukan FRU mengalami kecederaan. Saya ingat lagi keresahan ibu saya dikampung sehingga beliau menelefon saya di Kuala Lumpur agar tidak terlibat dalam gerakan tersebut. Walau bagaimana pun, saya tetap ditahan oleh anggota polis dihadapan Central Market ketika pergi membeli kelengkapan belajar. Nasib baik saya dan beberapa rakan lain tidak dibawa ke balai polis kerana menunjukkan Kad Pelajar. Hakikat sebenarnya pihak polis juga tidak mahu kami melibatkan diri.

Demikian gambaran bahawa bertapa getirnya keadaan pada ketika itu. Beribu-ribu orang berkumpul menyatakan sokongan mereka kepada DSAI sehingga mereka sanggup mengalami kecederaan dan dikenakan tindakan undang-undang.

Dua tahun yang lalu, sewaktu PRU ke 12, golongan yang menjadi penyokong PKR pimpinan DSAI juga sering mendabik dada sewaktu mereka dan Pakatan Rakyat berjaya merampas 4 Negeri pimpinan BN. Suara-suara mereka dengan lantang menyatakan bahawa rakyat kini sudah tidak menyokong UMNO dan Barisan. Rakyat sudah memiliki pengetahuan dalam memilih pemimpin mereka. Maka mereka dengan bangganya mengatakan bahawa merekalah Pembela Rakyat dan perikatan PKR, DAP & PAS adalah Pakatan Rakyat. Riak sungguh mereka.

Beberapa menjak kebelakangan ini, kiata juga sering dihidangkan dengan kisah-kisah takbur Pakatan Rakyat mengatakan ramai pemimpin-pemimpin UMNO dan Barisan terutamanya akan keluar Parti. Itulah yang mereka laungkan di Perak sehingga tiga dari kalangan mereka sendiri yang keluar Parti. Kemelut itu berpanjangan sehingga 9 haribulan nanti. Itu pun akan kita saksikan kisahnya nanti.

Tetapi sejak kes DSAI di keluarkan Khamis jumlah beribu-ribu itu tiba-tiba berkurangan. Malah boleh dikatakan penyokong-penyokong kuat DSAI yang beribu-ribu itu Ghaib. Ini satu fenomena yang sangat-sangat ajaib. Bayangkan, beribu-ribu penyokong yang sanggup mengadaikan nyawa bertempur dengan FRU pada bila-bila masa atas panggilan DSAI hilang begitu sahaja. Jangankan 1000 orang, mahu kumpul 100 pun payah. Apa sudah jadi? Adakah mereka takut dengan rintangan Polis yang giat menjalankan 'Road-Block' pada hari Jumaat yang lepas? Kenapa dulu mereka tidak gentar tetapi sekarang menikus pula? Itu jika kita persoalkan mereka dari luar. Desas desus yang Menteri Besar Selangor sebelum ini mengatakan beliau tidak hairan jika Ahli Jawatnkuasanya letak jawatan dan keluar parti juga boleh juga kita pertikaikan. Kata beliau, biarlah AJK PKR Bahagiannya letak jawatan, beribu lagi nak masuk PKR. Jadi, dimana mereka disaat Tian Chua berhasrat mengumpul 1000 hari Jumaat lalu?

Adakah mereka yang hadir seramai 200 orang itu sahaja sudah cukup membuktikan bahawa rakyat menyokong penuh kepimpinan DSAI? Atau adakah 200 orang itu dihantar oleh Bahagian masing-masing sekadar mahukan kata laluan DSAI sahaja?

Fikir-fikirkan lah.

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping