Khamis, Februari 04, 2010

Hari ini drama swasta di Pulau Pinang masih diteruskan lagi. Kali ini rintihan bukan datang dari seorang yang berbangsa Melayu, tetapi sorang Ahli Parlimen Cina. Umum mengetahui bahawa diantara salah satu sebab jatuhnya Kerajaan Gerakan di Pulau Pinang dikatakan berpunca dari kegagalan kerajaan negeri membantu kaum Melayu disitu. Tetapi hari ini, Tee Beng menyatakan sekali lagi dengan Tegas bahawa Ketua Menterinya seorang yang angkuh.

Satu hakikat yang perlu kita sedar ialah DAP merupakan cabang DPP yang diterajui oleh Lee Kuan Yew. Jika kita menelusuri sejarah, pemisahan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu adalah atas dasar tuntutan beliau dalam hak kesama-rataan. Walaupun majoriti bangsa cina pada ketika itu bersetuju dengan mengakui bangsa Melayu lebih dominan, Lee Kuan Yew tidak memperdulikannya. Hasilnya, Singapura telah keluar dari Persekutuan Tanah Melayu. Agenda tersembunyi Lee Kuan Yew adalah untuk mencetuskan huru-hara di Tanah Melayu agar Perjanjian Kemerdekaan Negara dapat dilumpuhkan. Menurut perjanjian tersebut, perpaduan antara kaum di Tanah Melayu perlu dikekalkan selama 10 tahun. Walaubagaimana pun, cubaan Lee Kuan Yew gagal. Hanya pada tahun 1969, 12 tahun selepas kemerdekaan, keadaan menjadi huru-hara sekejap. Tetapi ia berlaku selepas 2 tahun dari tempoh yang telah ditetapkan. Maka, cubaan Lee Kuan Yew masih gagal.

Maka, tidak hairanlah selepas PRU ke 12 dua tahun yang lalu, Lee Kuan Yew datang melawat Perak, Kelantan, Kedah dan Pulau Pinang. Apabila beliau tiba di Pulau Pinang, beliau dengan bangganya menyatakan bahawa Pulau Pinang akan jadi Singapore yang kedua. Nah, persoalan yang sepatutnya ditanya pada ketika itu, adakah itu kemahuan rakyat Pulau Pinang? Agenda asalnya adalah menuntut pembelaan dari Kerajaan baru, bukan menjadi sebahagian dari percaturan Lee Kuan Yew.

Renungkan sejenak. Pada ketika Singapura mula-mula diambil alih oleh Lee Kuan Yew, semua orang-orang yang berbangsa Melayu yang tidak dilahirkan di Singapura dihalau keluar. Tindakan ini adalah untuk memastikan tidak ada penduduk di Singapura yang menentang tindakan kerajaan untuk bekerjasama dengan Negara Israel kerana itulah tindakan yang pertama dilakukan oleh Lee Kuan Yew. Adakah penduduk-penduduk di Pulau Pinang juga mahu dihalau keluar dari Negeri mereka?

Lee Kuan Yew sangat gembira apabila DAP dapat bergabung dengan PKR yang mana penasihatnya juga merupakan orang kuat Israel. Jadi api dengan api boleh bercampur. Itulah perumpamaannya.

Tetapi perkembangan terbaru di 2nd Singapore sejak akhir-akhir ini membuktikan bahawa tidak semua pemimpin PKR itu bersetuju dengan apa yang dilakukan oleh DAP di Pulau Pinang. Hanya Penasihat Parti yang juga Ketua Pembangkang sahaja yang dilihat beria-ia mempertahankan Ketua Menterinya. Kerana apa, untuk dia terus kekal memimpin Pakatan Rakyat hingga beliau bergelar Perdana Menteri. Namun, hari ini Tee Beng mendedahkan Anwar Ibrahim tidak mengambil apa-apa pendekatan dalam menangani masalah di Pulau Pinang. Beliau hanya mengeluarkan kenyataan menyebelahi Ketua Menterinya sahaja dan tidak berpihak kepada anak-anak buahnya sendiri. Tambahan pula, beliau sekarang sedang 'sibuk' menguruskan Mahkamah dari menguruskan anak-anak buah serta penyokong-penyokong beliau.

Menurut kata Tee Beng, Guan Eng semakin hari semakin angkuh. Mana tidaknya, beliau disokong oleh Lee Kuan Yew untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai Singapore yang kedua. Lee Kuan Yew pula disokong kuat oleh Amerika dan sekutu rapatnya, Israel. Jadi mahu hairan apa jika Ketua Menteri Pulau Pinang itu menjadi angkuh? Itu yang mereka pilih, yang Pakatan Rakyat mahukan. Maka sekarang, hadaplah Ketua Menteri itu.

Fikir-fikirkanlah.

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping