Selasa, Februari 02, 2010

Salam 1Malaysia.

Selepas satu demi satu, kisah Pakatan Rakyat diperkatakan. Integriti mereka semakin hari kian meruncing. Itu belum kita persoalkan mengenai hubungan akrab mereka lagi.

Terbaru, kemelut Kerajaan Diktator di Penang seperti mana yang diperkatakan oleh Datuk Seri Zahrain, ADUN Bayan Lepas. Beliau turut menyelar tindakan yang dilakukan oleh Ketua Menteri beliau sendiri sebagai satu tindakan komunis. Namun, dua tiga hari kebelakangan ini, Penasihat Parti Keadilan yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh seperti Ayah Tak Mengaku Anak. Beliau bukan sahaja tidak menyokong anak buahnya sendiri dengan menyebelahi Guan Eng, tetapi beliau juga turut mengheret Zahrain ke Jawatan Kuasa Disiplin PKR Pusat. Turut sama di heret ke muka Jawatankuasa tersebut ialah Zaid Ibrahim dan Zolkiflie Nordin. Tindakan terdesak DSAI ini membuktikan bahawa PKR sebenarnya tidak mampu untuk berdiri sendiri tetapi perlu berpaut pada dahan DAP untuk terus bergerak. Hakikat bahawa mereka masih kuat di peringkat kepimpinan Pusat sebenarnya hangat-hangat tahi ayam sahaja.

DSAI dilihat sudah tidak mampu membendung anak buahnya dan mereka sudah mula menunjukkan rupa sebenar masing-masing. Malah DAP juga turut membalas serangan yang diberikan oleh sahabat baik mereka PKR dengan membongkarkan masalah dalaman sahabat baik mereka. Boleh juga kita katakan bahawa DAP mula menunjukkan Pekung didada PKR sendiri.

Mungkin DSAI terpaksa menghadapi pelbagai masalah peribadi dan menepis perintah Mahkamah dengan kes Liwatnya, maka beliau tidak mampu menarik tali temali anak-anak buahnya. Atau mungkin kebenaran dari rentetan kes-kes beliau itu membuatkan anak-anak buahnya hilang rasa hormat mereka kepada 'Bakal Perdana Menteri' ini. Persoalannya, adakah DSAI sudah hilang taring? Beliau juga sudah semakin kurang dilihat di Parlimen yang hampir setiap hari kita dapat tonton di TV1.

Apa yang lebih mengelirukan ialah pendirian sebenar ahli-ahli komponen Pakatan Rakyat ini. Adakah ini rupa bentuk Kerajaan Impian Pakatan Rakyat? Sesetengah pendapat menyatakan bahawa itulah yang diinginkan oleh generasi baru. Biarpun mereka dalam satu Pakatan, tetapi masih ada pertikaian sesama mereka dalam menentukan yang mana baik dan yang mana buruk. Tetapi persoalannya bukan didalam Negara. Bagaimana pandangan dunia luar? Bagaimana juga mereka hendak membangunkan negara jika asyik bertengkar dan tuduh menuduh diantara satu dengan yang lain?

Persoalan seterusnya ialah mengenai tindakan yang sebenarnya mereka maksudkan Disiplin ini. Jika kita lihat, setiap tindakan yang betul dan benar yang dilakukan oleh Ahli-Ahli mereka sendiri akan dihadap ke muka Jawatankuasa Disiplin. Bermula dengan Dr Hassan Ali yang secara terang-terangan mengkritik Selcat dan tindakan beliau merampas arak dalam kawasan majoritinya Melayu di Selangor. Beliau dikenakan tindakan disiplin dengan diberi amaran secara bertulis. Kemudian, Zolkiflie Nordin yang membuat laporan polis berikutan kenyataan Khalid Ismail berkenaan Isu Kalimah Allah. Beliau turut dihadap ke Jawatankuasa Disiplin. Dan yang paling terkini, Zahrain yang mengeluarkan kenyataan bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang seorang Diktator, Culvanis dan Komunis. Ianya gara-gara tindakan Kerajaan Negeri yang meruntuhkan kedai-kedai milik orang Melayu di Pulau Pinang. Akhirnya beliau bakal menghadap muka Jawatankuasa disiplin.

Maka inilah apa yang perlu kita persoalkan. Selain pandangan negara-negara luar, tidakkah kita di Malaysia ini turut mempersoalkan tindakan mereka ini? Adakah benar generasi baru kini mahukan golongan pembangkang dalam Pakatan itu sendiri? Adakah benar bahawa golongan-golongan yang fanatik ini mahukan pemimpin-pemimpin yang berani bersuara dan tidak hanya jadi pak turut? Jika benar, mengapa mereka-mereka yang diatas tersebut dihadapkan ke Jawatankuasa Disiplin dan dikenakan tindakkan? Ironik bukan?

Kita lihat dan saksikan sandiwara seterusnya Pakatan Rakyat di pentas impian mereka. Dan kita sebagai penonton perlu menilai dengan akal yang cerdas dan minda yang sihat. Tanya diri kita sendiri, adakah benar ini yang kita mahukan? Pertikaian demi pertikaian, drama demi drama, tepis demi tepis tapi akhirnya Negara entah ke mana, rakyat yang merana.

Fikir-fikirkan lah.

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping