Rabu, Februari 03, 2010

Salam 1Malaysia.
Jarang sekali dalam posting yang saya buat didalam blog ini menceritakan mengenai Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu atau UMNO. Saya mengakui bahawa saya sebenarnya tertarik dengan drama swasta Pakatan Rakyat. Tetapi kadang kala, kita perlu tahu serba sedikit sejarah dan latarbelakang pertubuhan pertama orang-orang melayu di Tanah Melayu ini. Boleh juga kita jadikan ianya sebagai satu renungan dan menjadi satu wadah untuk generasi-generasi masa kini. Sekadar sebagai pemahaman mereka terhadap perkembangan politik Melayu di negara mereka sendiri. Malah saya juga yakin, ada juga segelintir dari kita dan juga ahli UMNO umumnya kurang mengetahui sejarah UMNO itu sendiri biarpun sudah lama menjadi ahli.
Umum kita mengetahui bahawa UMNO adalah Parti Bangsa Melayu Islam pertama wujud di Tanah Melayu. UMNO lah pertubuhan yang pertama dan dengan berjayanya mengumpul serta menghimpunkan bangsa Melayu disegenap pelusuk tanah air ini. Jika kita menelusuri sejarah perjuangan melayu dahulu, sepertimana yang pernah saya ceritakan, Melayu berpecah belah. Mereka lebih mengutamakan sifat ke negerian sehinggalah tertubuhnya UMNO pada tahun 1946. Hampir 500 tahun, baru bangsa Melayu sedar bahawa mereka perlu bersatu untuk menuntut hak mereka di negara mereka sendiri.
Dengan tertubuhnya UMNO dengan agenda utamanya demi Kemerdekaan negara, maka lahirlah juga Pemuda UMNO. Seawal penubuhan sayap UMNO yang pertama ini pada 2 Mac 1947, Pergerakan Pemuda UMNO dikenali dengan nama asalnya Jabatan Pemuda UMNO. Pada tanggal 26 Ogos tahun berikutnya, nama tersebut telah ditukar kepada Perikatan Pemuda UMNO yang diguna pakai sehingga ianya diharamkan. Namun begitu, Pemuda UMNO bangkit dan perjuangan mereka tetap diteruskan sehingga kini.
Pembahagian dalam proses perkembangan Pemuda ini telah dibahagikan oleh pakar-pakar sejarah kepada sembilan era yang berlainan . Setiap era dalam Pemuda UMNO ini mempunyai corak perjuangan dan kepimpinan yang begitu unik sekali. Ia berkembangan selaras dengan perkembangan badan induk dan keadaan negara pada waktu yang sama.
Era pertama merupakan era dimana Pemuda UMNO berusaha dalam menghidupkan pergerakan mereka sesuai dengan agenda kemerdekaan negara. Pada ketika itu, muncul dua tokoh terkenal yang menjadi pemimpin iaitu Kapten Hussein bin Onn dan Dato Abdul Razak Hussain. Kedua-dua ikon ini kemudiannya meneruskan perjuangan mereka dengan menjadi Perdana Menteri Malaysia.
Pada era kedua, Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia mengalami proses pengukuhan. Setelah agenda Kemerdekaan dicapai dengan jayanya, Saudara Sardon Jubir dan Senu Abdul Rahman memimpin generasi pemuda selepas Merdeka ke arah yang lebih stabil.
Era ketiga memaparkan cabaran besar kepada pimpinan Pemuda pada ketika itu yang sedang dilanda krisis negara yang pertama. Pergerakan Pemuda UMNO dilihat bergerak lebih aktif dalam menjadi sebagai tenaga pendesak dan pengawas terhadap bukan sahaja parti itu sendiri, malah Kerajaan Persekutuan dan badan-badan swasta yang mula wujud pada ketika itu. Ketokohan Datuk Harun Idris, Syed Jaafar Albar dan Datuk Suhaimi Haji Kamarudin benar-benar terserlah pada era ini.
Selepas itu, Pemuda UMNO menjadi medan dalam pengukuhan nilai-nilai Islam yang sejati dibawah pimpinan Anwar Ibrahim. Beliau yang pada ketika itu menjadi Pengerusi Angkatan Belia Islam Malaysia atau ABIM telah berjaya mengukuhkan institusi dan jiwa Islam dikalangan Pemuda. Perjuangan Pemuda dalam mempertahankan hak-hak Umat Islam dan keutamaan dalam penyatuan ummah amat dititik beratkan pada era ini. (Namun ironiknya, perkara sebaliknya yang dilakukan beliau kini).
Konsep Pemuda Berakar Teguh, Berakal Canggih merupakan gagasan Ketua Pemudanya dalam era ke lima. Datuk Seri Najib Tun Razak cukup menekankan aspek ini dikalangan ahli-ahli Pemuda UMNO di Malaysia sejajar dengan hasrat kerajaan menjadi sebuah negara maju. Dalam waktu yang sama, kepimpinan barisan Pergerakan Pemuda UMNO yang diketuai oleh Datuk Seri Najib Tun Razak turut menekan usaha-usaha pemulihan keutuhan parti dan memastikan UMNO itu sendiri terus mendapat kepercayaan masyarakat Melayu umumnya. Dalam era keenam pula konsep Wawasan 2020 diberi penekanan oleh Datuk Sei Najib Tun Razak serta barisan saf kepimpinannya.
Era ketujuh mengupas liku-liku kepimpinan Pemuda dibawah teraju Abdul Rahim Thamby Chik dan Pemangkunya Nazri Abdul Aziz. Fokus mereka diberikan sepenuhnya dalam perlaksanaan Wawasan 2020 yang dicetuskan oleh Presiden pada ketika itu. Mereka menjadi nadi pengerak dalam merealisasikan cita-cita ini dan kesinambungannya masih diteruskan oleh kepimpinan Pemuda sehingga ke hari ini. Dalam era ini juga, perang untuk menghapuskan Isu Politik Wang dikalangan ahli dimulakan. Gerakan memupuk nilai-nilai kepimpinan dan soal perpaduan turut menjadi agenda utama mereka. Selain itu, isu dasar penswastaan, aspek-aspek keruntuhan moral masyarakat serta masalah-masalah setinggan juga dijadikan sebagai objektif utama dalam wadah perjuangan.
Ahmad Zahid Hamidi dalam era kepimpinannya iaitu era kelapan dalam Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia mengenengahkan keazaman Pemuda yang beriman dan lebih semerlang. Beliau turut menubuhkan 22 Majlis yang bertindak bagi memantapkan jentera Parti. Melalui zaman kepimpinan beliau inilah juga, undang-undang syariah diseragamkan dan diletak dibawah kerajaan persekutuan.
Dan era yang terakhir ialah era kepimpinan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein. Ikon Pemuda UMNO yang melancarkan slogan: UMNO, Dulu, Kini dan Selamanya ini menghadapi saat-saat paling sukar sepanjang penubuhan Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia. Dengan kewujudan Parti Keadilan dan sebagainya, Pemuda UMNO tetap bangkit dan berdiri kukuh dibelakang badan induknya. Zaman ini, Pergerakan Pemuda UMNO melalui proses pemantapan dengan hasil yang cukup memuaskan pada Pilihanraya UMUM Ke-11. Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein juga turut menggariskan formula bagaimana Melayu boleh kekal sebagai kuasa politik dan mampu bersaing dalam ekonomi pada masa yang sama.
Demikianlah sedikit rentetan kronologi kepimpinan Pemuda UMNO Malaysia yang sangat-sangat menarik dan perlu diketahui ramai. Seandainya ada ruang dan peluang, akan saya huraikan setiap satu era ini mengikut kepimpinan masing-masing.
Dengan harapan agar generasi muda hari ini lebih kenal erti sebenar Perjuangan Pergerakan Pemuda dan mereka mahu mendekatkan diri dengan UMNO melalui pendedahan seumpama ini. Pemahaman mereka sangat-sangat penting kepada kita dan khususnya kepada UMNO sendiri dari ancaman-ancaman parti pembangkang yang bukan sahaja membawa dakyah-dakyah songsang malah turut menyebarkan penipuan demi penipuan yang menjadi racun kepada Agama, Bangsa dan Negara yang kita cintai ini. Semoga anak-anak bangsa kita ini dapat terus hidup dengan aman dan makmur hendaknya serta bijak memilih siapa yang sebenar-benarnya benar dan siapa yang tidak. Insya Allah.
Fikir-fikirkanlah.
Categories: , ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping