Rabu, Februari 17, 2010

Salam 1Malaysia.

Dua minggu sudah saya buat posting mengenai sejarah. Ia mengingatkan kita mengenai pemimpin-pemimpin awal Pergerakan Pemuda UMNO dan sedikit sebanyak mengenai perpecahan bangsa Melayu. Semuanya harus dijadikan sebagai peringatan buat kita.

Minggu ini, posting saya khusus bagi sesiapa sahaja yang bergelar pemimpin. Tidak kira sama ada pemimpin parti Pembangkang mahupun pemimpin dari Barisan Nasional. Ingat mengingatkan ini sepatutnya menjadi resam dan cara hidup kita seharian. Ia juga merupakan satu tuntutan dalam Agama Islam seperti mana yang dijelaskan dalam Surah Al-Asr' ayat 4 & 5 yang bermaksud:

''Saling berpesan dengan kebenaran. Saling berpesan dengan kesabaran.''

Maka rasanya tidak salah jika dalam posting saya ini turut berpesan kepada pemimpin-pemimpin agar mereka sentiasa beringat.

Dalam sejarah Islam, pengembangan empayar Islam ke seluruh Tanah Arab dari Timur hingga ke Barat bermula sejak zaman Khalifah Umar Al-Khattab r.a. Tetapi, kita perlu ingat bahawa yang mengembangkan empayar ini adalah panglima-panglima perang Islam yang agung. Tanpa Khali Al-Waleed, Amr' Al-Ash, Abu Ubaidah, Suwaid dan seangkatan dengannya, maka adalah mustahil bagi Khalifah Umar Al-Khattab mencapai kejayaan memerdekakan bumi Parsi dan negara-negara lain disekelilingnya. Dengan bantuan dari panglima-panglima perang yang agung inilah, cengkaman Parsi dan Rome berjaya dihalau dari jazirah Arab yang pada awalnya memandang rendah kepada kaum Padang Pasir yang tandus suatu ketika dahulu.

Pemimpin kita hari ini juga perlu ingat sejarah Kemerdekaan Negara. Penentangan terhadap British dan Gagasan Malayan Union mungkin bermula dari Datuk Onn Jaafar. Tetapi sekiranya tiada kerjasama diantara Pertubuhan-Pertubuhan Melayu lain, maka gerakan membantah Malayan Union itu tidak akan menjadi. Pertubuhan Melayu inilah yang telah membentuk Kongres Melayu Johor seterusnya Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu atau UMNO. Tanpa bantuan dan sokongan pertubuhan Melayu ini, maka Kemerdekaan Tanah Melayu adalah sesuatu yang mustahil untuk dicapai. Benar, Datuk Onn telah membuka minda masyarakat Melayu pada ketika itu. Tetapi jika ianya tidak disambut oleh Pertubuhan-Pertubuhan tersebut, adalah mustahil ianya dapat dijalankan.

Tanpa penglibatan dari akar Umbi dalam UMNO, mungkin Perdana Menteri Malaysia yang Pertama bukan Tunku Abdul Rahman. 51 undi dalam pemilihan Presiden UMNO pada tahun 1951 datangnya dari perwakilan. Perbezaan 46 undi pada ketika itu memustahilkan Haji Ahmad Fuad untuk menjadi Presiden dan seterusnya menjadi Perdana Menteri Malaysia yang pertama.

Peringatan yang dilakukan di Pulau Pinang juga harus menjadi contoh kepada pemimpin dalam Barisan Nasional. Demikian juga yang berlaku di Perak. Tanpa 3 orang dari Pakatan Rakyat adalah mustahil BN dapat memerintah Perak hari ini dengan sah. Kerajaan Lim Guan Eng juga mengalami kesukaran ketika ini bukan disebabkan rakyat, tetapi dikalangan pengikut dan sahabatnya sendiri. Akibatnya, kerajaan Pulau Pinang menjadi kucar kacir.

PRU ke 12 juga perlu dijadikan peringatan kepada pemimpin BN agar tidak memandang rendah akar umbi dan rakyat. Jangan kita sombong diri dan berasa megah sekiranya kita menjadi pemimpin. Sesungguhnya golongan pertama yang akan dihisab Allah di Padang Masyhar nanti adalah dari golongan pemimpin. Mereka akan ditanya pelbagai soalan termasuk apa yang mereka telah lakukan dengan kuasa yang mereka miliki. Jangan sewenang-wenangnya mengaku sesuatu yang bukan hak kita kerana ia juga akan mejadi saksi kepada kita dikemudian hari.

Takutilah Allah dengan azabnya yang Maha Besar. Ingatlah, kita hanya manusia biasa yang diberi amanah sebagai khalifah dimuka bumi ini. Amanah inilah yang akan disoal dikemudian hari. Fikir masak-masak sebelum kita mahu menjadi pemimpin kerana sesungguhnya Amanah ini besar dan demikian juga dengan dosanya.

Fikir-fikirkan lah.

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping