Sabtu, Februari 13, 2010

Semalam diberitakan Ahli Parlimen PKR letak jawatan dan kelaur dari Parti tersebut. Hari ini kita dapat baca laporannya dihampir keseluruhan media sama ada media cetak mahupun media elektronik.

Mungkin sudah menjadi trend sejak DSAI mengatur langkah untuk membawa masuk Ahli-Ahli Parlimen Barisan ke dalam Pakatan Rakyat. Agendanya semata-mata untuk mengambil alih Pentadbiran Kerajaan Persekutuan. Maka, sejak dari itu isu keluar masuk Parti kerap kali kita dengar baik dari Barisan Nasional mahupun Pakatan Rakyat. Yang peliknya, penaja lompat parti ini kurang mendapat sambutan dari kepimpinan Barisan Nasional. Kalau ada pun mungkin seorang dua. Mereka yang berprofail tinggi pula terdiri dari Ahli Parlimen yang kecewa kerana tidak dilantik menjadi Menteri itu dan ini. Keadaan ini sama juga di peringkat cawangan dimana kebanyakkan ahlinya terdiri dari golongan yang terasa diri mereka disisihkan oleh UMNO atau Barisan Nasional.

Kalau kita lihat secara retro spektif, PKR ini ibarat pusat buangan ahli Barisan atau kumpulan-kumpulan yang terbuang. Perumpamaan ini disifatkan oleh mereka sendiri bila ditanya kenapa keluar Barisan. Sudah tentu jawapan mereka ialah mereka kecewa dengan struktur atau dasar perjuangan Barisan. Itu kata mereka.

Disebelah pihak, sama ada UMNO mahupun Parti-Parti lain dalam komponen Barisan tidak pernah menyalahkan atau membuat tuduhan terhadap parti pembangkang. Tidak pernah kita dengar rungutan dari kepimpinan Barisan mengatakan bahawa jika seseorang itu keluar Barisan adalah disebabkan oleh pancing Pakatan Rakyat. Paling tidak mereka akan membiarkan rakyat yang menentukannya.

Mungkin juga perpindahan ini kurang berlaku dalam Barisan Nasional seperti yang saya katakan tadi. Jumlah ADUN & Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang keluar parti lebih ramai dari Barisan. Maka sebab itu kita jarang dengar cerita sebegitu dari pihak Barisan Nasional.

Ironiknya bila setiap kali ada Ahli Pakatan Rakyat yang keluar parti, dengan pantas mereka, Pemimpin Pakatan Rakyat, akan menyalahkan UMNO dan Barisan Nasional. Mereka akan melemparkan pertuduhan, persepsi bahawa puncanya adalah dari UMNO dan Barisan. Si polan dah dibeli, mereka dibayar oleh UMNO dan sebagainya. Malah kepada bekas rakan seperjuangan mereka juga turut dituduh perkara yang sama. Mereka akan dilabel sebagai Agen Barisan, Pro UMNO, Barua, perisik, gunting dalam lipatan, duri dalam daging dan sebagainya. Pelikkan? Mereka yang promote lompat parti, tapi sambutan hanya dari pihak mereka sahaja. Ahli dikalangan mereka yang buat demikian. Bila keadaan ini berlaku, kenapa mereka tidak menyalahkan promosi sebaliknya mereka kata pembeli yang bersalah?

Fobia dengan jumlah ahli PR yang semakin hari semakin ramai keluar parti terutamanya PKR, yang baru letak jawatan pun mereka akan salahkan UMNO dan Barisan. Itu belum keluar lagi. Kenyataan akhbar Dato Fauzi, Pengerusi PKR Pahang bulan lepas antara lain menyebut UMNO jangan harap YB Azan akan keluar parti.

Petikan dari kata-kata Dr Syed Husin Ali mengenai DS Zahrain dalam Berita Harian hari ini pula antara lainnya menyebut bahawa beliau bersyukur DS Zahrain akhirnya sudah keluar dan parti ini akan bertambah kuat. 'Finally, Good riddance!!' dalam akhbar The Star. DSAI pula hairan kenapa DS Zahrain tidak pernah membincangkan mengenai keputusan keluar parti. Beliau turut menyelar tindakan DS Zahrain mengkritik Lim Guan Eng secara terbuka dan melabel DS Zahrain sebagai Pro UMNO dan Barisan.

Membaca artikel di media-media massa, laman blog serta rangkaian sosial membuatkan saya terfikir betapa lucunya Pakatan Rakyat ini. Sebagai pemerhati politik, bagi saya lihat Pakatan Rakyat ini seperti sebuah Pementasan Broadway yang penuh dengan drama. Terutama DAP dan PKR. Kecelaruan dalam keluarga sendiri tapi mereka salahkan orang luar. Apakah mereka tidak pernah mahu mengkaji struktur dan dasar parti mereka terlebih dahulu sebelum menyalahkan orang lain? Adakah mereka merasakan bahawa perjuangan mereka itu sudah betul dan maksum hukumnya? Adakah hala tuju parti itu sudah betul dan akan menguntungkan orang ramai? Jika apa yang mereka lakukan betul, mengapa masih ramai ahli-ahli mereka yang mahu keluar parti? Jawapannya pasti ada sesuatu yang tidak kena dan tidak betul yang berlaku. Mengapa mereka tidak pernah tertanya-tanya ''Something must be wrong somewhere''.

Fikir-fikirkan lah.

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping