Rabu, November 23, 2011


AMPANG: Dasar sistem monopoli yang diamalkan pemerintahan Umno-BN dikenal pasti sebagai antara punca harga barang tidak menentu dan semakin meningkat, kata seorang pemimpin Pakatan Rakyat.
Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua berkata beberapa sektor ekonomi yang dimonopoli kroni Umno-BN seperti pembekalan elektrik dan beras mengaut keuntungan berlipat kali ganda apabila berkuasa menentukan harga barang, namun dalam masa yang sama menikmati pemberian subsidi oleh kerajaan.
“Bayangkan jika sistem barangan cukai dan perkhidmatan (GST) akan dilaksanakan, rakyat yang rata-ratanya berpendapatan sederhana dan ke bawah akan lebih merana,” katanya dalam perbincangan meja bulat GST dan Inflasi di Auditorium Majlis Perbandaran Ampang Jaya di sini malam tadi.
Beliau merujuk kepada satu-satunya pengimport dan pengedar beras, syarikat Padiberas Nasional Berhad (Bernas) yang dulunya milik kerajaan tetapi kini dikuasai syarikat swasta yang juga kroni Umno, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary.
Begitu juga industri bekalan elektrik yang dimonopoli pihak Pengeluar Tenaga Bebas (IPP), antaranya TNB Janamanjung di Perak, Genting Sanyen Power Sdn Bhd, Port Dickson Power Bhd dan Teknologi Tenaga Perlis Consortium Sdn Bhd yang mengaut keuntungan melalui Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA).
Oleh itu, Pua berkata sistem monopoli sebegini akan dihapuskan dan digantikan dengan sistem persaingan jika Pakatan Rakyat memerintah selepas pilihan raya umum akan datang (PRU13).
Ps: Apa yang didedahkan oleh Si Tony Puaka ni hanya menyebut nama Tan Sri Syed Moktar Al - Bukhary sahaja. 

Dia tak sedar ke yang Yayasan Al - Bukhary tu banyak membantu rakyat yang kurang berkemampuan di Negara Malaysia ni?

Berbeza dengan taukey - taukey DAPigs yang pegang lebih banyak harga barang keperluan harian yang lansung tak menyumbang kepada rakyat?

Kalau dulu, pembekal syarikat gula Malaysia merupakan orang dari kalangan puak - puak DAPigs tu jugak, Si Robert Kok. Sampai dah jadi jutawan.

Sekarang, dia pun dah angkat kaki, pindah ke Taiwan dengan harta kekayaan dia. Dia jual separuh dari hasil kilang dia kepada Felda.

Maka sebab itu la puak - puak DAPigs ni sakit hati. Banyak barang - barang ni dah mula dikuasai oleh orang - orang Melayu.

Jadi untuk puak - puak DAPigs ni kembali menguasai harga pasaran adalah amat sukar dilakukan. Tidak macam dulu.

Kalau dulu, diorang boleh buat sesuka hati dengan menaikkan harga pasaran walaupun harga barang tak naik. Sekarang, diorang dah tak boleh buat semua benda tu.

Jadi, dah nampak sangat apa yang Si Tony Puaka buat ni adalah untuk menguntungkan kembali Tokey - Tokey DAPigs yang selama ini pegang monopoli barangan tersebut.

Kalau turun ke bawah, tanya pada rakyat mengenai siapa yang pegang sistem Monopoli ni, dah tentu diorang akan kata puak - puak DAPigs yang pegang.

Cuba tanya kepada peniaga - peniaga kedai runcit yang ada diluar sana tu, siapa pembekal barangan diorang. Dah tentu diorang akan kata puak - puak DAPigs ni jugak.

Jadi, untuk apa lagi diorang nak menipu rakyat ni? Tolong la. Jangan ingat rakyat Malaysia ni bodoh sangat dan mudah kena tipu sampai macam ni sekali. Diorang pun tak buta macam korang la, bongok!!!
Categories: , ,

7 ulasan:

  1. Klau ye pun, aku lebih rela Melayu Islam monopoli daripada kapiaq..

    BalasPadam
  2. Hanya melayu Hampas/Pkr masih tak sedar diri di perkuda oleh Dapig Harbi...semakin hari semakin banyak surau di hapuskan di bumi bertuah ini....Untuk hampas ...Take beer 3 x

    BalasPadam
  3. Yg boleh percaya kalau PR memerintah, harga SATU barang saja yg akan dan mungkin diturunkan harganya sebagai galakan kpd rakyat utk menggunakannya dgn lebih banyak lagi, tak lain tak bukan -

    KONDOM.

    Percayalah....

    BalasPadam
  4. bila masa plak harga beras naik.. tak ralat aku kalau orang islam bertambah maju berniaga.. bertambah wang zakat.. tgk negeri pantai timur.. bila raya korban..kebanyakkan peniaga adalah orang islam..

    BalasPadam
  5. aku pon golongan peniaga..rata2 peniaga islam ni tak akan ambil untung berlebihan.. peniaga cina lebih 100%..terutama sekali hal2 teknologi. barang Rm 1300 dah jadi sampai Rm 5000 minta kurang dapat la diskaun Rm500..

    BalasPadam
  6. `org cina kafir laknat,kalau xmenipu,mereka xberniaga..dh cukup masak dgn sikap tamak mereka..berbeza dgn kita org islam ada batasan yg msti dipatuhi..gunakanlah kuasa beli org Melayu yg besar ini utk membantu kaum seagama walaupun mahal sikit xapa sbb ganjaran dari Allah amatlah besar..org Melayu dn Islamlah yg mengkayakan kafir laknat d Malaysia ini..mereka lagi nk berlagak dn angkuh..boikot saja perniagaan mereka..inilah senjata yg paling ampuh utk menyedarkan mereka..

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping