Selasa, November 27, 2012


Halamak!!! Kenapa pulak la puak - puak Ultra Chauvinist Kafir Harbi tu kena tenyeh dek Cikgu ni? Apa pulak salah yang diorang dah buat?

Ini semua cerita pasal bahasa la, pasal apa lagi. Kalau kita tengok, memang betul pun apa yang Cikgu ni cakap. Puak - puak DAPigs ni la yang paling banyak guna bahasa lain.

Malah, diorang jugak la yang dok menyokong Dong Zhong tu dalam memperjuangkan doktrin mereka untuk terus menghapuskan bahasa Malaysia di Malaysia ni.

Dan bukannya setakat pemimpin - pemimpin DAPigs ni saja yang tak menggunakan Bahasa Malaysia ni. Ahli - ahli diorang pun sama. 

Padahal, duduk kat Malaysia dah bertahun - tahun. Tapi, cakap bahasa Malaysia, sepatah haram pun diorang tak reti.

Kebanyakkan diorang bukannya belajar diluar Negara pun. Yang dok belajar dalam Negara ni pun sama je. Diorang banyak guna bahasa lain selain dari Bahasa Malaysia.

Tu pun nasib baik la Kerajaan sekarang ni masih lagi mendahului Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi. Bila diorang memerintah nanti, diorang hapuskan pulak penggunaan Bahasa Malaysia. Tak ke haru dibuatnya. Kalau dah dasar DAPigs tu, DAPigs la jugak!!!
GEORGETOWN - Sikap pemimpin masyarakat yang kurang yakin untuk menggunakan bahasa Melayu di khalayak ramai selain menganggapnya tidak mampu menjadi bahasa ilmu menjadi punca utama bahasa itu terus terpinggir.


Karyawan Tamu, Universiti Malaya, Prof Emeritus Datuk Dr Nik Safiah Karim berkata, tamparan hebat berlaku pada awal tahun 1990-an apabila pucuk pimpinan negara mengeluh mengenai kemerosotan bahasa Inggeris dengan menyalahkan bahasa Melayu setelah dijadikan bahasa pengantar utama.



Menurutnya, tindakan pucuk pimpinan yang menyokong keputusan itu secara terang-terangan melanggar Dasar Bahasa Kebangsaan dengan menggalakkan penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar di dalam situasi rasmi.



“Saya tidak senang hati jikalau pemimpin kita tidak yakin dengan bahasa Melayu kerana kebanyakan mereka ini dididik di luar negara.



“Apabila disuruh bercakap dalam bahasa Melayu, mereka kurang mahir dan beranggapan lebih selesa untuk bercakap dalam bahasa Inggeris yang akan menyebabkan bahasa Melayu terus terpinggir,” katanya selepas membentangkan kertas kerja pada Persidangan Kebangsaan Bahasa Melayu Setelah 55 Tahun Merdeka.
Categories: , , ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping