Jumaat, November 09, 2012



Isu air di Selangor ni nampak gayanya semakin hari semakin memeningkan kepala seluruh rakyat di Malaysia apabila pihak Rejim Pakatan Selangor pimpinan Khalid Ibrahim masih lagi beralasan untuk menyelesaikan masalah tersebut.
 
Kini mereka jadikan ‘teknologi membrane’ sebagai alasan terkini untuk terus melengah – lengah lagi penyelesaian masalah tersebut dan membiarkan ianya berpanjangan demi kepentingan Politik mereka semata – mata.
 
Namun, ternyata taktik mereka itu hanya satu tindakan yang sia – sia belaka kerana hakikatnya Negeri – Negeri lain pun lebih kurang juga dengan Selangor. Tetapi mereka tidak menjadikan isu air ni sebagai satu bahan Politik.
 
Di Pulau Pinang, sebagai contoh, Hutang RM 600juta yang diambil untuk menstrukturkan semula industri air di negeri jajahannya kira lupus selepas Rejim DAPigs pimpinan Lim Guan Eng telah menyerahkan bulat – bulat pengurusan aset air kepada Kerajaan Pusat.  Operasi dan pengendalian serta pengagihan bekalanair masih bawah Guan Eng.
 
Disamping itu, Rejim DAPigs Pulau Pinang juga turut menerima cadangan Kerajaan Pusat untuk menyalurkan air dari Perak melalui Projek Skim Bekalan Air Mentah dari Sungai Perak ke Pulau Pinang. 
 
Projek pembinaan ini bertujuan untuk mengagihkan sebahagian bekalan air mentah dari Sungai Perak ke Sungai Kerian dan seterusnya ke Pulau Pinang dengan perbelanjaan yang dianggarkan bernilai sebanyak RM 300juta menggunakan sistem terowong.
 
Projek tersebut telah dimohon melalui KeTTHA kepada Unit Perancangan Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri pada 30 Jun 2012 dibawah ‘Rolling Plan’ Ketiga, Rancangan Malaysia Kesepuluh oleh Rejim DAPigs sendiri.
 
Perkara tersebut telah dinyatakan secara jelas oleh Lim Guan Eng sebagai Ketua Menteri dalam sidang Dewan Undangan Negeri yang diadakan baru – baru ini dimana amat mengejutkan apabila ianya diluluskan sebulat suara.
 
Rejim DAPigs ni tahu nak bezakan antara politik dan kepentingan rakyat dan negeri!!! Tu sebab Pulau Pinang boleh tarik pelabur, silap-silap telebih tarik yang dari Selangor.
 
Tidakkah ironi apabila Lim Guan Eng menjelaskan kepada sidang dewan yang mulia itu bahawa sistem terowong seumpama itu adalah lebih ekonomikal dan praktikal untuk jangka masa panjang jika hendak dibandingkan dengan teknologi lain?
 
Sebaliknya, Rejim Pakatan Selangor pimpinan Khalid Ibrahim tetap menegaskan bahawa sistem terowong ini hanya merugikan masa serta merosakkan alam sekitar apabila hutan terpaksa ditebang untuk membekalkan air kepada rakyat Selangor.
 
Persoalannya sekarang, siapa yang bercakap berbelit – belit dengan tujuan untuk mempolitikkan isu air bagi kepentingan diri mereka sendiri? Adakah mereka rasa Politik itu lebih penting dari rakyat?
 
Kalau langkah kerajaan pusat yang berdasarkan kajian yang mengambil masa bertahun dikatakan menguntungkan kroni, langkah yang diambil Guan Eng tu menguntungkan siapa?  Adakah Guan Eng bodoh? 
 
Rejim DAPigs tidak memperjudikan kepentingan rakyat demi politik, itulah sebabnya mereka lama boleh bertahan di Pulau Pinang, bekerjasama dengan pusat walaupun politik mereka berbeza!!!
 
Nampak sangat la yang puak – puak Rejim Pakatan ni sebenarnya tak mengambil berat lansung tentang keperluan rakyat dan hanya memikirkan diri sendiri sehinggakan isu keperluan air untuk rakyat ni pun sanggup nak diperkotak – katikkan oleh mereka!!!
Categories: , , ,

3 ulasan:

  1. Puas dengar penjelasan Dr Zaharudin Sani, pakar air negara bahawa teknologi membran hanya sesuai untuk rawat air kumbahan untuk kegunaan semula di kilang-kilang dan industri..Oleh itu tak sesuai digunakan untuk rawat air mentah untuk dijadikan minuman dan untuk masakan.

    BalasPadam
  2. Pakar air negara, Dr Zaharudin Sani Sabri mempersoalkan sikap MB Selangor yang sanggup panggil pakar teknologi membran dari luar negara (Kanada) untuk datang perkenal teknologi itu di selangor kononnya untuk atasi masalah kekurangan air terawat. Dr Zaharudin berkata Universiti Teknologi M'sia dan Universiti Malaysia Sabah telah lama memiliki kepakaran dalam teknologi membran. Inilah akibatnya apabila orang yang tidak pakar dalam bidang air mendapat nasihat daripada orang yang juga kurang arif dalam bidang itu sekaligus bakal melibatkan kos yang lebih tinggi berbanding kepakaran sama di sini..

    BalasPadam
  3. Puas dengar penjelasan Dr Zaharudin Sani, pakar air negara bahawa teknologi membran hanya sesuai untuk rawat air kumbahan untuk kegunaan semula di kilang-kilang dan industri..Oleh itu tak sesuai digunakan untuk rawat air mentah untuk dijadikan minuman dan untuk masakan.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping