Selasa, Januari 22, 2013


Hah! Macam mana? Berani tak Si Ketua Penipu tu nak ambik tindakan terhadap penulis yang bernama Michael Backman ni? 

Atau adakah dia sekadar berani ambik tindaka terhadap media kata Malaysia je? Dengar cerita, buku yang ditulis oleh Backman ni dapat sambutan hangat. 

Bermakna, sekarang ni bukan di Malaysia je yang orang tau cerita pasal Si Ketua Penipu tu seorang Kaki Liwat. Habis satu dunia pun dah tau. Pun dia masih ada hati nak jadi Perdana Menteri jugak ke? Buat malu Negara je dia ni!!!
MICHAEL BACKMAN mendedahkan keputusan persidangan tiga hakim Mahkamah Persekutuan pada 2 September 2004 mengesahkan Anwar Ibrahim terlibat dalam aktiviti homoseksual di Tivoli Villa, pada satu malam, pukul 7.45, antara Januari hingga Mac 1993, tetapi Anwar dibebaskan kerana percanggahan dari segi ‘tarikh sebenar kejadian’ tersebut.

Secara kritis, majoriti hakim berkata, “Kami menemui bukti yang perayu-perayu iaitu Anwar Ibrahim dan Sukma Darmawan Sasmitaat Madja telah terlibat dalam aktiviti-aktiviti homoseksual” dan kenyataan penting ini telah terlepas pandang oleh pengamal media khususnya di luar Malaysia. 

Apa yang hakim-hakim tidak dapat menemui bukti adalah ‘tarikh-tarikh’ kejadian sebenar aktiviti homoseksual itu kata penulis dari Australia ini dalam bukunya, “Inside Knowledge: Streetwise in Asia’  yang diterbitkan oleh Palgrave-Macmillan, 2005.

Michael Backman selain penulis buku terlaris di dunia juga pernah diiktiraf sebagai penulis yang cemerlang dalam strategi-strategi perniagaan serantau oleh Rowan Callick, Australian Financial Review itu, telah melakukan satu penyelidikan khusus berkenaan dengan pembebasan Anwar pada tahun 2004, dan menulis di bukunya di dalam bab ketujuh yang bertajuk "Anwar Ibrahim: Awan Gelap di Malaysia”(Anwar Ibrahim : Malaysia Dark Cloud)

 Bagi beliau kenyataan hakim yang berbunyi “we find evidence to confirm  that the appellants were involved in homosexual activities” (kami menemui bukti yang perayu-perayu telah terlibat dalam aktiviti-aktiviti homoseksual] amat penting kerana hakim-hakim sendiri mengesahkan mereka mempercayai aktiviti homoseksual di Tivoli Villa itu benar-benar berlaku seperti didakwa.

 Di dalam penghakiman ini, Anwar Ibrahim dirujuk untuk sebagai `perayu pertama' (the first appellant) manakala Sukma Darmawan Sasmitaat Madja dirujuk untuk sebagai `perayu kedua'(the second appellant).

"Walaupun Keputusan Mahkamah Persekutuan Malaysia pada tahun 2004, menterbalikkan hukuman bersalah melakukan aktiviti homoseksual, yang membolehkan Anwar keluar daripada penjara, tetapi keputusan hakim itu tidak dapat membersihkan dirinya daripada melakukan aktiviti homoseksual itu”

 "Kebanyakan penganalisis dan wartawan yang melaporkan tentang keputusan hakim Mahkamah Persekutuan, tidak membaca keseluruhan keputusan hakim-hakim yang setebal 36 muka surat itu,” kata Michael Backman yang kini menetap di London.

Maksud ‘menterbalikkan hukuman’ adalah Mahkamah Persekutuan menterbalikkan hukuman bersalah yang telah dibuat oleh Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan, kepada tidak bersalah.

Pada 8 Ogos 2000, Datuk Arifin Jaka, Hakim Mahkamah Tinggi memutuskan Anwar bersalah meliwat Azizan Abu Bakar dan dijatuhkan hukuman penjara sembilan tahun. Adik angkat Anwar, Sukma Darmawan yang didakwa sebagai rakan subahat turut didapati bersalah dan dihukum penjara enam tahun dan sebatan empat kali.
Pada 21 Januari 2004, panel tiga hakim Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan yang telah dibuat oleh Mahkamah Tinggi 8 Ogos 2000 serta menolak ikat jamin supaya dibebaskan yang dipohon oleh Anwar dan Sukma. 

Keputusan itu dibuat oleh Hakim Datuk Pajan Singh Gill, bersama dengan Hakim Datuk Richard dan Hakim Datuk Hashim Yusoff.

Kemudian, Mahkamah Persekutuan bersidang pada 2 September 2004 yang diketuai oleh Datuk Abdul Hamid Mohamad (Hakim Mahkamah Persekutuan) bersama dengan Datuk Tengku Baharudin Shah Tengku Mahmud (Hakim Mahkamah Rayuan) dan Datin Paduka Rahmah Hussain (Hakim Mahkamah Persekutuan) untuk meneliti semula rayuan Anwar dan Sukma itu.

Michael Backman adalah seorang penulis dan penceramah yang terkenal berkenaan isu Asia berkaitan dengan ekonomi dan politik serta pandangannya menjadi rujukan kepada golongan korporat dan pelabur yang berminat berbisnes di Asia.

Beliau merupakan penulis Asian Eclipse: Exposing the Dark Side of Business in Asia (Kejatuhan Asia: Pendedahan Sisi Gelap Bisnes di Asia) yang merupakan buku paling laris di dunia dan dinamakan oleh Majalah The Economist sebagai salah satu buku yang ‘paling hebat’ serta disenaraikan oleh Perdana Menteri Thailand ketika itu Thaksin Shinawatra sebagai suatu buku yang harus dibaca oleh semua orang Thailand. Buku tersebut kini dimasukkan dalam senarai bacaan di London School of Economics dan Wharton Business School.
Categories: , , ,

4 ulasan:

  1. lama kelamaan pecah lobang jugak!

    BalasPadam
  2. Tapi puak Pas tutup mata telinga hati...kerana Anuwar seorang Pak Sheikh kata mereka!

    BalasPadam
  3. Tahniah pada Anwar Al Juburi kerana telah mempromosikan nama Malaysia sehingga terkenal kerana menjadi ahli politik terkenal yang terlibat dengan membalun pungkok orang ja...! Memang sesuai menjadi PM Malaysia! OOps jangan salah faham ya. Bukan Perdana Menteri Malaysia tetapi sesuai jadi PELIWAT MAHARAJA Malaysia...!!!!

    BalasPadam
  4. anti-LGBT , PR dan Ad-Dajjal17 Mei 2014 pada 9:30 PTG

    Sonyap saja PEliwat tu lepas accident kereta dia tu.....aku ingat kan mampus dah....hidup lagi....tak apa lah...si wilca tu dok panggil dia kut....

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping