Jumaat, Mei 24, 2013


Mahkamah Tinggi menolak permohonan Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli untuk mengetepikan pertuduhan mengikut Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan (Bafia) 1989 terhadapnya di Mahkamah Sesyen.


Hakim Datuk Ghazali Cha membuat keputusan itu selepas mendapati permohonan dibuat Mohd Rafizi bersifat pramatang berikutan saksi pendakwaan masih belum dipanggil untuk memberi keterangan.

Beliau berkata mahkamah tidak boleh membuat keputusan bahawa tiada kes prima facie hanya berdasarkan kepada keterangan sebelah pihak Mohd Rafizi.

"Terlalu awal juga untuk pemohon (Mohd Rafizi) menyatakan bahawa pertuduhan ke atasnya adalah 'mala fide' (berniat jahat), bermotifkan politik dan sebagainya.

"Afidavit jawapan yang difailkan oleh responden antara lain menyatakan bahawa terdapat bukti dalam bentuk keterangan langsung dan dokumen mengenai pertuduhan ke atas pemohon (Mohd Rafizi)," katanya.

Sehubungan itu, Ghazali berpuas hati bahawa tidak berlaku ketidakadilan undang-undang apabila Timbalan Pendakwa Raya memutuskan untuk mendakwa Mohd Rafizi di Mahkamah Sesyen.

Beliau berkata mahkamah juga tidak boleh mempersoalkan tindakan Timbalan Pendakwa Raya yang mempunyai kuasa mutlak di bawah Perlembagaan Persekutuan.

"Dengan ini mahkamah menolak permohonan pemohon (Mohd Rafizi) dan memerintahkan kes di Mahkamah Sesyen diteruskan tanpa sebarang kelewatan," katanya.

Peguam R.Sivarasa yang mewakili Mohd Rafizi kemudian memaklumkan kepada mahkamah bahawa pihaknya akan memfailkan notis rayuan terhadap keputusan itu di Mahkamah Rayuan pada Isnin ini.

Beliau juga memohon supaya prosiding di Mahkamah Sesyen ditangguhkan sementara menunggu proses rayuan di Mahkamah Rayuan. Ghazali membenarkan permohonan itu.

Ps: Hah! Sibuk pulak nak buat rayuan. Hari tu pandai sangat kata yang dia ada bukti kukuh untuk lawan tuduhan yang telah dibuat.

Sekarang yang dia menggelupor nak buat rayuan tu menda kejadahnya? Kata 'Lawan Tetap Lawan'. Ni belum apa - apa dah buat rayuan.

Alo brader! Ini penyakit bukan orang lain cari ma. Lu sendiri cari bukan? Lu sendiri gali lubang, sekarang lu sendiri lompat dalam. Siapa suruh lu cari penyakit? Sekarang, lu sendiri tanggung la Rafizi oi!!!
Categories: , , ,

2 ulasan:

  1. Masuk penjara laa kau. Aman sikit malaysia ni. Utk puak umno jgn main2 haa. Jgn jadi perosak.

    BalasPadam
  2. Awat muka hang macam kena panah petir aja dek Rafiziiiiiiiiiiii???????????????

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping